متفرقه

چرا باید کتاب ۱۹۸۴ جرج اورول را بخوانیم؟

کتاب ۱۹۸۴ با درون مایه علمی تخیلی به قلم جرج اورول نوشته شده ‌است. این کتاب، لندن را به تصویر کشیده و به همین دلیل به یک رمان جامعه شناختی و سیاسی تبدیل شده ‌است. نویسنده و اساساً خود کتاب، دغدغه نشان دادن نقش و تأثیر سیاست بر زندگی افراد و تاثیر آن بر روان انسان مثل ترس و امید، جنگ بر سر حق و باطل و دروغ و حیله را دارد. در این مقاله به بررسی قسمت هایی از کتاب ۱۹۸۴ می‌پردازیم تا شما با این کتاب بیش تر آشنا شوید. با ما همراه باشید.

معرفی نویسنده کتاب ۱۹۸۴

نام اصلی نویسنده این رمان، اریک آرتور بلر ‌است. با اینکه طول عمر وی کوتاه بود ولی روزگار پر فراز و نشیبی را گذراند. در کشور هند سال ۱۹۰۳ به دنیا آمد. در اوایل کودکی با خانواده اش به انگلستان مهاجرت کرد. حدود ۵ سال به نیروهای ارتش خدمت کرد. سه سال بعد از آن، به اسپانیا رفت. علت رفتن به کشور اسپانیا مبارزه کردن با ارتش فاشیست ژنرال فرانکو بود. به جز نویسندگی از کتاب‌های دیگری نیز نقد های متعددی کرده و به همین علت این نویسنده، عنوان بهترین وقایع نگار ادب و فرهنگ لغت انگلیسی را نصیب خود کرده ‌است. آخرین رمانی که وی نوشته ‌است، کتاب ۱۹۸۴ است.

همین رمان سبب شد که این نویسنده در سن ۴۶ سالگی فوت کند. چرا که با بیماری سل دست و پنجه نرم می‌کرد. به جای اینکه مشغول درمان خود شود؛ شبانه روز به نوشتن این کتاب پرداخت. خلاقیت این نویسنده در نگارش کتاب هایش سبب شد که چند کتاب مهم دیگر نیز در قرن بیستم بنویسد. طوری که بعد از گذشت سالیان سال هنوز هم نوشته هایش پرفروش ‌است. علت سیاسی بودن رمان های جرج اورول، اختلاف طبقاتی شدید در جامعه بود. در نتیجه در آثارش تجربه های خود از زندگی را بر روی کاغذ آورده و جنبه های تیره سیاست را به نمایش گذاشته ‌است. کتاب ۱۹۸۴ نیز در نقد بلوک شرق و کمونیست نوشته شده و کتابی کلیددار و دیستوپیایی ‌است.

بیشتر بخوانید: زندگینامه نویسنده قلعه حیوانات و معرفی تمام آثار جرج اورول

جهان دیستوپیایی در کتاب ۱۹۸۴

دنیایی که جورج اورول در کتاب ۱۹۸۴ خلق کرده، جهانی شدن حزب کمونیسم را پیش بینی می کند. در حقیقت این پیش‌بینی تلنگری به جهان ‌است که به عواقب آن پی ببرند. قبل تر نیز این نویسنده در اثر دیگر خود به نام مزرعه حیوانات به این مسائل پرداخته بود. دنیای این کتاب در نیمه دوم قرن بیستم به تصویر کشیده شده و لندن به عنوان یکی از چند شهر مهم اوشینیا در نظر گرفته شده ‌است.

در این کتاب یکی از ابر قدرت دنیا، اوشینیا ‌است. جهان بعد از یک جنگ جهانی هسته ای بزرگ، بین اوراسیا، اوشینیا و ایستاسیا تقسیم شده که آن ها در حال جنگیدن با هم هستند. آن گونه که به نظر می رسد این جنگ، جنگیست ابدی که هیچ کدام از طرفین تمایل به صلح با هم را ندارند. برای این که وجود هر کدام از آن ها به این جنگ بستگی دارد و اگر یکی از آن ها پیروز شود جنگ تمام می‌شود. اگر جنگ تمام شود مسائل مملکت داری و هزینه ها قابل توجیه نخواهد بود.

رهبری گروه اوشینیا در کتاب ۱۹۸۴

رهبری گروه اوشینیا را برادر بزرگ، عهده‌دار ‌است. این فرد موجودی ساختگی و ابدی ا‌ست. در متن کتاب ۱۹۸۴ نیز ابدی بودن این برادر تاکید شده ا‌ست. عکس برادر بزرگ بر تمامی دیوارهای شهر لندن و همچنین داخل ساختمان نصب شده و اسم او در سراسر شهر پخش می شود. مفهوم این کار این است که برادر بزرگ مواظب شماست. در این کتاب، این موجود شخصیت بی نقصی دارد که هیچ وقت دچار اشتباه نمی‌شود. همه وظیفه دارند این فرد را دوست داشته باشند. حتی بعضی از اختراعاتی همچون اختراع هواپیما نیز به این فرد نسبت داده شده ‌است. این دولت از وزارت خانه هایی با نام های فراوانی از جمله حقیقت، عشق و صلح تشکیل شده ‌است. این وزارت خانه ها و برخلاف عنوانی که دارند فعالیت می‌کنند.

به بیان ساده‌ تر وزارت های زیادی مسئول سهمیه و جیره ‌بندی ‌است. وزارت عشق مکانی برای شکنجه می باشد. وزارت صلح به مسائل مربوط به جنگ رسیدگی می‌کند. در آخر وزارت حقیقت مسئولیت دروغ پراکنی و ایجاد تغییرات در سندهای تاریخی را به عهده دارد. این وزارت خانه ها بیان می دارند که جنگ، همان صلح است؛ نادانی، قدرت ‌است. جامعه این رمان سیاسی، به سه طبقه اعضای داخلی، اعضای بیرونی و کارگرانی که بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده اند، تقسیم می‌ شود. یکی از کارهایی که مورد تشویق قرار می‌ گیرد، جاسوسی ‌است. افراد از کودکی آموزش می‌بینند؛ حتی امکان دارد خانواده خود را نیز به سازمان به عنوان عضو نامناسب تحویل دهند. در این شهر حتی اگر کسی فکر تنفر از برادر بزرگ را در سر بپروراند، مجرم ‌است و باید حذف فیزیکی شود.

شخصیت های متناقضی که در رمان ۱۹۸۴

وینستن اسمیت که کارمند وزارت حقیقت ‌است، شخصیت اصلی کتاب ۱۹۸۴ را شکل می‌دهد. از اعضای بیرونی حزب به شمار می‌رود. وی در طبقه متوسط این جامعه ‌است. شخصیتی آگاه و قربانی حقیقت که در آخر تنها مانده و رانده می شود. با خاطرات پراکنده خود، مخالف حزب می‌شود. تصمیم دارد که عضو انجمن برادری که یک گروه زیرزمینی در مقابل حزب ‌است، ملحق شود. این انجمن اصلا معلوم نیست که حقیقی ‌است یا شایعه ای بیش نیست. چرا که عنوان برادر از برادر بزرگ گرفته شده و شاید این انجمن ساخته خود حزب ‌است؛ تا افراد معاند شناسایی شوند. در این شهر روابط جنسی و عشق ممنوع ‌است. ولی در این میان وینستن عاشق شخصی به اسم جولیا شده و وارد رابطه جنسی می شود.

این شخص نیز در وزارت عشق مشغول فعالیت ‌است. هر دو نفر سر قرارهای عاشقانه به طور مخفی می روند. در آخرین قرار که آن مکان متعلق به یک فروشنده عتیقه فروشی است، توسط فروشنده دستگیر می‌شوند. در این زمان مشخص می‌شود که صاحب مغازه عتیقه فروشی، خود پلیس فکر است و از این طریق افراد مجرم را شناسایی و تحویل پلیس می دهد. از دیگر شخصیت ‌های متناقض در این رمان، می توان به اوبراین که یکی از اعضای داخلی حزب ‌است، اشاره کرد. او خود در ابتدا با وینستن و جولیا دوست می شود و خود را عضو انجمن برادری معرفی می کند. بعد از دستگیری این دو مشخص می‌شود که خود او از ماموران حزب برای دستگیری افراد با جرایم فکری ‌است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کتاب قلعه حیوانات شاهکار جرج اورول

ترجمه کتاب ۱۹۸۴ در کشور ایران

کتاب ۱۹۸۴ در ایران توسط مترجم های زیادی ترجمه شده ‌است. از میان این ترجمه ها می توان به ترجمه ی کاوه میر عباسی، حمیدرضا بلوچ و صالح حسینی اشاره کرد. این مترجمان رمان جورج اورول را با زبان قابل فهم و روان ترجمه کرده اند. شما می توانید به راحتی این کتاب را مطالعه کنید.

هدف کتاب و خرید این محصول از اردیبهشت بوک

کتاب ۱۹۸۴ رمانی نمادین است. در این کتاب علاوه بر شخصیت ها، وزارت خانه ها و حکومت ها نیز جنبه نمادین دارند. نویسنده این کتاب به عاقبت گسترش حکومت های دیکتاتوری و کمونیسم در دنیا تاکید کرده است. حکومت هایی که خود را به دور از هر اشتباه می دانند. همیشه اظهار دارند که به نفع اجتماع قدم برمی‌دارند. مردم نیز از ترس جان و یا به صورت اجباری، سعی بر باور آن ها دارند؛ در صورتی که این گونه نیست. این حکومت ها جز نفع خود به چیز دیگری نمی اندیشند. این رمان یکی از بهترین رمان های سیاسی جرج اورول می باشد که در اوایل جنگ سرد نوشته شده است. شما می توانید برای مشاهده و خرید کتاب 1984 به وبسایت رسمی اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا