رمانچهره ها

آشنایی با بهترین کتاب های عباس معروفی + خلاصه هر کدام

عباس معروفی یکی از چهره های برجسته رمان نویس ایرانی محسوب می شود. بیش تر افراد، این نویسنده را با شاهکار ادبی به نام سمفونی مردگان می شناسند. اما در این میان مخاطبانی نیز هستند که تمامی نوشته های این هنرمند را دنبال کرده و از یکایک آثارش مطلع هستند. این افراد معتقدند که سمفونی مردگان تنها آثار برجسته این اهل قلم نبوده است. آثار برجسته دیگری نیز با نام این استاد به ثبت رسیده است. عباس معروفی سالیان درازی است که در زمینه فرهنگی و هنری فعالیت داشته و آثار برجسته ای برای مردمان این سر زمین پدید آورده است.

شرحی از زندگی نامه عباس معروفی

شرحی از زندگی نامه عباس معروفی

این نویسنده ی مشهوراز کودکی به ادبیات علاقه داشت. علاقه وی به ادبیات با خواندن آثار نویسندگان بزرگ، روز به روز بیش تر و بیش تر می شد. زمانی که 18 ساله بود با نویسنده معروفی به نام محمد علی آشنا و هم صحبت شد. آشنایی او با این هنرمند اهل قلم، عباس را به سمت قلم و فرهنگ و هنر سوق داد. 4 سال پس از آشنا با محمد محمدعلی در سال 1358، موفق شد تا با هوشنگ گلشیری ملاقات کوتاهی نماید. این ملاقات باعث شد تا عباس معروفی نوشته هایش را با هوشنگ گلشیری در میان بگذارد.

از طرفی دیگر، این ملاقات باعث شد تا این هنرمند اجازه شرکت در بهترین کلاس های داستان و رمان نویسی را داشته باشد. همین امر موجب شد تا حرفه نویسندگی این شخص، بیش از پیش شود. عباس معروفی سر انجام در سال 1359 موفق گردید تا نخستین قلم خود را با نام رو به روی مهتاب منتشر کند.

چند نمونه از کتاب های عباس معروفی

چند نمونه از کتاب های عباس معروفی

در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، معروفی اولین داستان خود را منتشر نمود. این ایام مصادف با زمانی بود که این هنرمند تازه کار خود را به صورت تقریباً حرفه ای آغاز کرده بود. ما در این بخش قصد داریم برخی از مهم ترین و برجسته ترین آثار این هنرمند را نام برده و سپس شرح مختصری از آن ها را برای شما ارائه دهیم.

سمفونی مردگان

از رمان سمفونی مردگان به عنوان شاهکارترین اثر عباس معروفی یاد می کنند. نویسنده در این کتاب، داستان خانواده ی تاجری را روایت می کند که در شهر اردبیل با مشکلات فراوانی رو به رو می شوند. این مشکلات و رویدادهای ناگوار دقیقا مصادف با جنگ جهانی دوم به وقوع می پیوندد. همچنین این اثر از نگاه و زاویه دید چهار شخص مورد بررسی قرار می گیرد و هر یک با نگاه خود داستان را روایت می نمایند. از ویژگی های جالب و تأثیر گذار این کتاب، شخصیت پردازی زیبا و پرقدرت است. از بدیهی ترین موضوعات این اثر می توان به عشق، برادر کشی، اثرات ویران کننده جنگ، نا آگاهی مردم نسبت به اوضاع آشفته جامعه و حسد و غیره اشاره کرد.

غم، هجران و اندوه در این روایت پایان نمی پذیرد و عباس معروفی قصد دارد تا شدت غم و اندوه را در این داستان به خواننده نشان دهد. در خط به خط این اثر به صورت موشکافانه و با زیرکی به توصیف دقیق غم، اندوه و هجران پرداخته است.

سال بلوا

یکی دیگر از کتاب های عباس معروفی، سال بلوا است. این نویسنده ی مشهور در کتابش، به شرح دقیقی از شرایط و وضعیت زندگی زنان جامعه ایرانی پرداخته است. قلم معروفی در این کتاب به شیوه هنرمندانه ای نوع نگاه جامعه به یک زن را به تصویر کشیده است. شما در این کتاب با دختری به نام آنوشا آشنا خواهید شد که در اوج شور و حال جوانی شیفته پسری به نام حسینای کوزه گر می شود. از جمله ویژگی های منفور جامعه مانند مرد سالاری، لگد مال شدن حق و حقوق زنان جامعه، نگاه ابزای به این جنس و غیره در این کتاب به وضوح دیده می شود. همچنین نویسنده در این اثر به صورت بسیار ماهرانه با زمان های مختلف بازی کرده است.

تماماً مخصوص

در این داستان شما زندگی حقیقی یک روزنامه نگار ایرانی را خواهید خواند. نام این روزنامه نگار ایرانی عباس ایرانی است. با در نظر داشتن شباهت عجیب ویژگی های عباس معروفی به عباس ایرانی، خواننده در ابتدا گمان می کند که این هنرمند زندگی نامه خودش را با نام یک شخص دیگر نوشته است، اما این طور نیست. تماماً مخصوص، 48 فصل دارد که شرح و توصیف مهاجرت اجباری اصلی ترین هدف نویسنده در این کتاب است.

پیکر فرهاد

این رمان در سال 1381 و توسط نشر ققنوس منتشر گردید. بر طبق گفته نویسنده این رمان (عباس معروفی)، این داستان روایتی کاملاً متفاوت از زن اثیری در رمان بوف کور است. راوی این قصّه از این سو به آن سو می جهد. همچنین سعی بر این دارد تا شخصیت های زنان این داستان را به صورت آشکار و کاملا واضح توضیح دهد. زنی در دوره ساسانی، دختر کوچولوی مدل و دیگر شخصیت های داستان، همه این افراد سرنوشتشان با یک نخ به هم پیوند می خورد.

پیکر فرهاد رمانی تکان دهنده و قابل تأمل است که زاویه های دید پست مدرنیستم نویسنده به وضوح در این داستان به چشم می خورد. نویسنده در یکایک بخش های رمان، نوع نگاه خود به جامعه را به صورت زیرکانه می نویسند. رالف اشپنلر در مورد این رمان بیان می کند که این داستان شخصیت های حقیقی و با ارزش یک زن اصیل را به آن برمی گرداند.

فریدون سه پسر داشت

یکی دیگر از بهترین کتاب های عباس معروفی فریدون سه پسر داشت، است. این اثر یکی از سیاسی ترین آثار این نویسنده محسوب می شود. به همین علت تا به این هنگام نتوانسته است مجوز رسمی برای نشر این داستان را از وزارت ارشاد بگیرد. به صورت خلاصه می توان بیان داشت که در این کتاب مردی به نام فریدون 4 فرزند دارد که هر یک خصوصیات اخلاقی متفاوتی دارند.

سخن آخر

کتاب و کتاب خوانی باید در هر جامعه ای رواج یابد. با کتاب ذهن به تکاپو در آمده و رشد می کند. گاهاً خواندن یک کتاب خود می تواند زندگی فردی را تغییر دهد. کتاب خوب را نویسندگان خوب پدید می آوردند و به جهان معرفی می کنند. ما در این مقاله شرح مختصری از زندگی نامه عباس معروفی را بیان کردیم. از طرفی دیگر آثار و جراید عباس معروفی بسیار زیاد است. ما نهایت سعی خود را کردیم تا بهترین آثار این هنرمند را به شما مخاطبین گرامی معرفی نماییم. هدف اردیبهشت بوک بروز رسانی ذهنیت شماست. به عنوان کلام آخر از شما دعون می کنیم که سایر مقالات مجله اردیبهشت بوک را مطالعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا