متفرقه

آشنایی با کتاب قلعه حیوانات شاهکار جورج اورول

کتاب مزرعه حیوانات که در ایران با نام قلعه حیوانات شهرت دارد، رمان پر سر و صدایی است که در این مقاله به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت. کتاب قلعه حیوانات یک رمان نسبتا کوتاه است که موضوع آن یک موضوع بسیار تکان دهنده می‌باشد. زاویه نگاه راوی در این داستان به ماجرا خیلی جالب است. این کتاب به نویسندگی جورج اورول می‌باشد که در سال 1945 منتشر شد. این کتاب در اواخر دهه 1950 به شهرت رسید.

درباره نویسنده کتاب قلعه حیوانات

اریک آرتور بلر با نام مستعار جورج اورول، داستان نویس، روزنامه نگار، منتقد ادبی و شاعر اهل انگلستان بود. او دو کتاب بسیار مهم و معروف با نام های 《1988》و 《قلعه حیوانات》را در کارنامه خود دارد. ژانر هر دو کتاب سیاسی است و دنیای تاریکی را متصور می‌شوند. در واقع آن ها به سبک تمثیلی ادبیات پادآرمان شهری نوشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: زندگینامه نویسنده قلعه حیوانات و معرفی تمام آثار جورج اورول

خلاصه کتاب قلعه حیوانات

داستان کتاب قلعه حیوانات، در مورد یک مزرعه اربابی است که تعدادی حیوان در آن زندگی می‌کنند. این مزرعه یک ارباب به اسم آقای جونز دارد که صاحب آنجاست و در همان جا ساکن می‌باشد. این ارباب به شکل مناسبی به امورات مزرعه و حیوانات رسیدگی نمی‌کند. در میان حیوانات مزرعه آقای جونز، خوکی به نام میجر وجود دارد که از احترام ویژه ای میان حیوانات برخوردار است. او، بسیار پیر می‌باشد و در روزهای آخر عمرش می‌خواهد تمام تجربه خود را در اختیار حیوانات بگذارد و رسالت خود را انجام دهد. به همین خاطر یک سخنرانی حماسی و باشکوه درباره آینده درخشان بعد از انقلاب و درباره آزادی ارائه می‌کند. این سخنرانی چشم دیگر حیوانات را باز می‌کند.

سپس همین سخنرانی مزیت بر علت می‌شود و حیوانات از ظلمی که این ارباب در حق آن ها می‌کند به ستوه می‌آیند و تصمیم بر شورش می‌گیرند. به زبان ساده تر در کتاب قلعه حیوانات، حیوانات انقلاب می‌کنند تا رئیس مزرعه را بیرون کرده و اداره مزرعه را به دست بگیرند. وقتی میجر پیر می‌میرد، حیوانات که حالا آگاه تر از قبل شده اند، مشغول انجام کارهای مخفیانه و آموزش دیدن توسط دو خوک به نام های اسنوبال و ناپلئون می‌شوند. چند ماه بعد وقتی اوضاع مزرعه وخیم تر می‌شود، حیوانات قیام می‌کنند و انسان ها را از قلعه فراری می‌دهند.

نتیجه بعد از انقلاب

انقلاب آن ها موفقیت آمیز و آنها در این مسیر موفق می‌شوند و میجر و دیگر انسان ها را را از مزرعه بیرون می‌اندازند. در ادامه همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه کم کم مشکلات و نیازهای متعدد خود را نشان می‌دهند. در این میان ناپلئون (یکی از خوک هایی که نقش اصلی در این شورش را داشت) نیز از قدرت خود لذت می‌برد و…. در این نقطه است که داستان شروع می‌شود و مزرعه حیوانات در سراشیبی سقوط می‌افتد!

بخشی از کتاب قلعه‌ ‌حیوانات

۱۲ صدای خشمناک بلند بود که همه شبیه به هم بودند. حالا دیگر کاملا معلوم بود که چهره خوک ها چه تغییری کرده است. حیوانات بیرون ساختمان چشمان خود را از خوک به آدم و از ادن به خوک انداختند. دیگر غیر ممکن بود بتوانند تشخیص دهند کدام خوک و کدام آدم است.

پیام کتاب قلعه حیوانات

کتاب قلعه حیوانات، درباره انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه با خصوصیت مبارزه طبقاتی سابق نوشته شده است. انقلابی که روسیه احتضاری را تبدیل به شوروی کرد و باعث تشکیل یک حکومت کمونیستی شد. حتی در متن کتاب هم کاملا متوجه می‌شوید که حکومت کمونیستی به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. کتاب قلعه حیوانات، غرایز، احساسات، عواطف، علایق و موقعیت ها و به خصوص ناامیدی های انسانی را در قالب زندگی حیوانات ترسیم می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا باید کتاب ۱۹۸۴ جرج اورول را بخوانیم؟

ویژگی های کتاب

نکته جالبی که در کتاب مزرعه حیوانات وجود دارد این است که هر حیوانی نماد یک گروه از انسان ها می باشد. به عنوان مثال: خوک ها، نماد طبقه مرفه و قانون گذار هستند. گوسفند، در نمایندگی مردم عادی قرار دارند که تابع جمع می‌باشند. اشاره به توده ای از مردم دارد که رهبرشان وقتی قصدرفتن به سمتی را دارد آن ها نیز همان سمت می روند. چرا که ماهیت گوسفندها همین است. یعنی دنباله رو راه بقیه هستند. این رمان متن بسیار ساده و نثر قوی و منسجمی دارد که شما هر صفحه ای که می‌خوانید، بیشتر جذب این کتاب می‌شوید. البته درصد جذب شما، بستگی به کیفیت ترجمه این کتاب دارد.‌ اگر بخواهیم یک ترجمه خوب معرفی کنیم، پیشنهاد ما به شما ترجمه نشر ماهی است.

کتاب قلعه حیوانات و خرید از اردیبهشت بوک

این کتاب معروف، می‌تواند عقاید خواننده را به مقدار قابل توجهی تغییر دهد.‌ نیمه دوم این رمان بسیار تکان دهنده و دارای یک پایان بسیار شوکه کننده است. در کل این محصول،کتابی است که ما به شدت به شما پیشنهاد می کنیم. این کتاب گفت و گو محور بوده و روند آن سریع پیش می‌رود. حتی می‌توان کتاب قلعه حیوانات را به کودکان 10 سال به بالا و به افراد میانسال پیشنهاد کرد. شما می توانید برای خرید کتاب قلعه حیوانات به وبسایت اردیبهشت بوک مراجعه نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا