رئالیسم جادوییسورئالیسمفانتزی

دنیای داستان های سورئال و فانتزی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

داستان ها در حقیقت تخیلی از واقعیت هستند. از طرفی دیگر می‌توانند بر اساس رویدادهای واقعی و غیر واقعی یا برگرفته از ذهن انسان باشند. همانطور که می‌دانید، تخیل انسان بسیار قدرتمند است. پس نباید آن را دست کم گرفت. به همین دلیل است که در طول تاریخ نویسندگان مختلفی پا به دنیای هنر گذاشتند. از همین رو داستان‌های شنیدنی زیادی خلق شده‌ و عرصه‌ های ادبیات بسیار توسعه یافته است. در پیرو همین پیشرفت و توسعه سبک های جدیدی به دنیای هنر معرفی شدند. که داستان های سوررئال و فانتزی، جزء سبک های مطرح در داستان نویسی هستند.

برای دانستن تفاوت میان داستان های سوررئال و فانتزی، ابتدا باید با سبک‌ هنری رئالیسم آشنا شوید. به همین منظور ما تصمیم داریم این مقاله را با توضیح سبک ادبی رئالیسم شروع کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید و به پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

آیا داستان های سوررئال منجر به دوگانگی ذهنی می شوند؟

آیا داستان های سوررئال منجر به دوگانگی ذهنی می شوند؟

اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده به این سوال پاسخ بدهیم، باید بگوییم که در سوررئال، واقعیت و تخیل با هم ترکیب می شوند و همین باعث می شود تا ما انسان عادی را در موقعیتی غیر عادی، یا بالعکس انسانی غیر عادی را در موقعیتی عادی قرار دهیم. بنابراین تداوم این قبیل از کارها می تواند منجر به خطر دوگانگی ذهن شود. در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد

داستان های رئالیسم جادویی

داستان های رئالیسم جادویی

سبک داستان نویسی رئال در آمریکا لاتین پدید آمده است. این ژانر با عناصر دنیای روزمره که لازمه آن منطق و قواعد است، ادغام می‌شود. در رئالیسم جادویی، چیزهای خارق‌ العاده باید قابل قبول باشند و غیر ممکن‌ها به‌ عنوان واقعیت بازنگری می‌شوند. شخصیت های این مدل از داستان ها بدون اینکه بدانند، کارهای خارق العاده ای انجام می دهند. در اصل رابطه‌ ی جادو و واقعیت در این کتاب ها کاملا طبیعی به نظر می‌ رسد و فضای واقعی بر داستان حاکم است.

تاریخچه رئالیسم جادویی

رئالیسم ادبی بخشی از جنبش هنر رئالیستی است که در قرن نوزدهم فرانسه آغاز شد و تا اوایل قرن بیستم ادامه داشت. بنابراین سوررئالیسم یکی از جنبش‌های هنری قرن بیستم میلادی است. اگر بخواهیم برای این ژانر کتابی را مثال بزنیم، می توان به رمان «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز اشاره کرد.

داستانهای فانتزی

فانتزی

شما می توانید با خواندن این سبک از داستان ها به جهانی فانتزی سفر کنید. جهانی پر از جادو و همراه با ابزار و اتفاق های ماورائی، زیرا هدف سبک فانتزی ایجاد جهان‌ هایی جادویی است. نویسندگان داستان های فانتزی فارغ از قوانین علمی و محدود به تصورات خود، مضامینی را با خلق دنیای خود کشف می کنند. جایی که اژدها ها در آسمان نبرد می کنند و موجودات عجیب و غریبی که با انسان ها زندگی می کنند. در اصل،‌ فانتزی ژانری از ادبیات است که دارای عناصر جادویی و فرا طبیعی است. چیزی که در دنیای واقعی وجود ندارند.

تاریخچه فانتزی

ظهور ژانر فانتزی و محبوبیت آن بعد از آثاری مانند هابیت و ارباب حلقه ها (نوشته تالکین در دهه 60 میلادی) بود که فانتزی را وارد ادبیات اصلی کرد.

داستانهای سورئالیسم

سورئالیسم

اکنون به بررسی سبک سوررئالیسم می‌رسیم. در این قسمت است که کم کم متوجه تفاوت ها می‌شوید، رئالیسم جادویی نیز با سوررئالیسم متفاوت است. هر دو ژانر جنبه‌های غیر منطقی یا غیر واقع‌ گرایانه زندگی را بررسی می‌کنند. سوررئالیسم ما را دعوت می‌کند تا از تخیل خو‌د استفاده کنیم. در حالی که تمرکز رئالیسم جادویی بر جامعه است. تعریف سوررئالیسم در ادبیات یعنی، تلاشی هنری برای پیوند دادن واقعیت و تخیل. سوررئالیست ها با خلق داستان های غیرواقعی یا عجیب و پر از تقابل ها به دنبال غلبه بر تضادهای ذهن خود آگاه و ناخود آگاه هستند.

تاریخچه سورئالیسم

سوررئالیسم که توسط آندره برتون (1896-1966) تأسیس شد، به عنوان یک جنبش هنری در دهه 1920 و در شهر پاریس آغاز شد. این جنبش تا دهه 1940 میلادی ادامه داشت.

تفاوت میان داستان های سورئال و فانتزی

تفاوت میان داستان های سورئال و فانتزی

تغییر در واقعیت باعث سوررئالیسم می‌شود. رئالیسم بر اساس واقعیت است و سوررئالیسم قوانین را وارونه می‌کند. منظور این است که قوانین حاکم بر زندگی را در نظر بگیرید و برخی از آنها تغییر دهید. بسیاری از آنها نتیجه داستان های سوررئالیستی است. اتفاقاتی که در داستان های سوررئال می‌افتد درست مانند زندگی روزمره ما است. با این تفاوت که باید خود را برای شوکه شدن نیز آماده کنید زیرا مسائلی که در آن پیش می‌آید بسیار مهیج و غیر منتظره هستند. داستان فانتزی اصول ها را زیر و رو می کند و مجموعه جدیدی از قوانین را جایگزین می کند که توسط تخیل نویسنده ایجاد شده است.

نتیجه گیری

در این مطلب متوجه شدیم که سوررئالیسم به معنی تمایل به فراسوی واقعیت است. سوررئالیست ها به دنبال غلبه بر تضادهای ضمیر خود آگاه و ناخود آگاه با خلق داستان های غیر واقعی یا عجیب و غریب در کنار هم هستند. اما ادبیات فانتزی، یک‌‌ نوعِ ادبی است که در آن از جادو و دیگر اشکال فراطبیعی، به عنوان پایه اولیه داستان استفاده می‌شود. همچنین متوجه شدیم که نویسندگان فانتزی عموماً دنیایی بر پایه تخیل را را ارائه می‌دهند. نویسندگان سوررئالیسم در حال پیش برد نقد دنیای واقعی و تخیلی در کنار یکدیگر هستند.

نظر شما در خصوص داستان های سوررئالیسم و فانتزی چیست؟ تا به حال چنین کتاب هایی را خوانده اید؟ شما می توانید نظرات خودتان را در قسمت دیدگاه های مجله اردیبهشت بوک با ما مطرح کنید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا