اردی نوشتاردی نوشتی هااروپاییپیشنهاد کتابچهره ها

جرج برنارد شاو

جرج برنارد شاو

از تلاش‌هاي ناموفق تا موفقيت‌هاي بي‌تكرار

مراقب باشيد چيزهايي را كه دوست داريد بدست آوريد، وگرنه ناچار خواهيد بود چيزهايي را كه بدست آورده‌ايد دوست داشته باشيد.

جرج برنارد شاو (1856-1950)؛ نويسنده، نمايشنامه‌نويس و منتقد ادبي ايرلندي، نامي است كه از آن به عنوان توانمندترين نمايشنامه‌نويس بريتانيايي عصر خود و جانشيني لايق براي دوران پس از ويليام شكپير ياد مي‌كنند؛ مردي كه به قول خودش استعدادي درون خود كشف نكرد بلكه آنها را خود پرورش داد و به شكوفايي رساند.

جرج برنارد شاو نامي است كه او را در جهان ادبيات به عنوان فردي جامعه‌گرا، سخنوري افسونگر، مجادله‌گر و منتقدي قهار و نمايشنامه‌نويسي موفق مي‌شناسند.

شاو، درك خوبي از موسيقي،‌ بخصوص سبك اُپرا داشت و با آميختن اين دانش با ديگر معلومات خود، باعث شده بود تا نقدهايش،‌ جذابيتي هميشگي داشته باشند و از برترين نقادان موسيقي و تئاتر در نسل خود محسوب شود.

او فردي بسيار اجتماعي و مطالبه‌گري جدي براي حقوق افراد جامعه مانند برابري درآمدها و تقسيم عادلانه زمين و سرمايه بود؛ ويژگي‌اي قابل ستايش كه او را در نزد مردم بسيار محبوب مي‌كرد.

آنكه مي‌تواند انجام مي‌دهد و آنكه نمي‌تواند انتقاد مي‌كند.

برنارد شاو زماني اين جمله را بر زبان آورد كه از خاكستر دوران ناموفق رمان‌نويسي خود برخاست و دوران طلايي نقدهاي ادبي و نمايشنامه‌نويسي را با بيش از 60 عنوان نمايشنامه آغاز كرد و آثار ارزنده‌اي را به ادبيات انگلستان تقديم كرد.

 

“واقعيت خنده‌دارترين لطيفه دنيا است.”

شاو، تئاتر وسيله‌اي براي نجات تماشاگران از خودستايي، دورويي و بي‌عقلي مي‌دانست؛ او در دل آثار خود تلاش مي‌كرد تا با زبان طنز و نقدهاي اجتماعي، بتواند نبوغ خود را در خدمت اصلاح جامعه به كار بگيرد.

“مردم بيش از يك يا دوبار در سال فكر مي‌كنند اما من با يكي دوبار فكر كردن در هفته براي خودم شهرتي دست و پا كردم.”

برنارد شاو نابغه‌اي بود كه شيوه‌هاي معمول نمايش را در دوران خود تغيير داد و با خلق آثاري فلسفي، اجتماعي و اخلاقي توانست جوايزي همچون نوبل ادبيات و آكادمي اسكار بدست بياورد.

“اگر وقت كافي باشد هر چيزي براي هر كسي، دير يا زود اتفاق مي‌افتد.”

قدرت سخنوري و مهارت‌هاي شاو در خلق گفت‌وگوهاي شنيدني باعث مي‌شد تا نمايشنامه‌هاي خود را به شيوه‌هاي غيرمعمول و بسيار راحت‌تر و روان‌تر از ساير افراد خلق كند؛ گفت‌وگو محور بودن و تعاليم فلسفي درون آن‌ها از ويژگي‌هاي قلم برنارد شاو است.

نقل قول جرج برنارد شاو- شهر كتاب اصفهان

“انسان‌هاي خوشبين و بدبين هر دو براي جامعه مفيد هستند؛                                                    خوشبين هواپيما و بدبين چترنجات را اختراع مي‌كند.”

جرج برنارد شاو

سرباز شكلاتي- جرج برنارد شاو- شهر كتاب اصفهان«سرباز شكلاتي»

اين كتاب نمايشنامه‌اي با نگاهي انتقادي همراه با طنزي تلخ از جنگ است؛ اثري ماندگار از برنارد شاو كه سيمين دانشور آن را ترجمه و نشر روزنه آن را منتشر كرده است؛ اين كتاب با به تصوير كشيدن چهره‌اي طنزآلود از جنگ، مخالفت خود با هر نوع جنگ را نشان مي‌دهد.

 

 

«خواستگاري در دهكده»خواستگاري در دهكده- جرج برنارد شاو- شهر كتاب اصفهان

نمايشنامه‌اي به قلم «جرج برنارد شاو» كه انتشارات هرمس آن را منتشر كرده است و در آن با ديدي طنزآميز به مسئله ازدواج پرداخته مي‌شود. از نگاه شاو، ازدواج قراردادي اجتماعي است كه پيوند ميان آنها تابع خواست دو طرف نيست؛ بلكه تا حدودي تحت تاثير نيروي زندگي است.

 

شما كدام‌يك از نقل‌قول‌هاي جرج برنارد شاو را دوست داريد؟

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا