متفرقه

آیا رمان وقتی نیچه گریست واقعی است؟

وقتی نیچه گریست رمانی ا‌ست که به دست دکتر اروین یالوم، استاد روان پزشکی نوشته شده است. این کتاب اثری است آموزشی که در خصوص درمان های وسواس فکری نوشته شده است. در این رمان هر دو شخصیت اصلی داستان به بیماری مبتلا هستند و حول و حوش این داستان نیر به بیماری و روش های درمان آن پرداخته می‌شود. در این کتاب بیش از هر چیزی به رابطه پزشک و بیمار و روش درمان بیماری اگزیستانسیال تأکید شده ا‌ست. نویسنده نیز در پی معرفی آنهاست.

درباره این کتاب نویسندگان دیگر مطالب زیادی نوشته اند. بوستون گلوب در این مورد نوشته ‌است «این اثر تحقیقی هوشمندانه است و رمانی سرشار از تخیل می باشد». جهان کتاب واشنگتن پست، درباره رمان وقتی نیچه گریست می نویسد «این کتابی نیرومند و معتبر ا‌ست، شگفتی هایی که در لحظات جادویی پنهان شده ا‌ست». در ادامه مطلب به واقعی بودن و یا نبودن این اثر خواهیم پرداخت.

در مورد کتاب وقتی نیچه گریست

رمان وقتی نیچه گریست از موفق‌ترین و پرمخاطب ترین کتاب های دکتر یالوم می باشد. در ایران نیز از این کتاب استقبال خوبی شد. کتابی ا‌ست که هر مخاطبی می تواند از آن استفاده کند و جنبه آموزشی دارد. سرتاسر این کتاب بررسی جنبه های روان درمانی ا‌ست که با موضوعات مختلف از جمله ناامیدی و درمان آن، شکل گرفته و نگاشته شده ا‌ست. کتاب وقتی نیچه گریست به گونه‌ای نوشته شده که اگر شما علاقه مند به فلسفه، روان درمانی و مباحث شبیه این نباشید؛ در حین مطالعه مجذوب این اثر خواهید شد. در صورتی که علاقه مند به ‌نیچه، روان درمانی و فلسفه هم باشید در چشم شما این کتاب شگفت انگیزتر به نظر خواهد آمد. درمان بیماری وسواس فکری اصلی ترین بخش کتاب را به خود اختصاص داده ا‌ست.

وسواسی که ممکن ا‌ست برای هر کسی در زمینه‌های گوناگون ایجاد شود. وسواس فکری که دکتر برویر و نیچه به عنوان بیمار اسیر آن شده اند. یکی از بخش‌های خواندنی این اثر درگیری دکتر برویر و نیچه برای درمان بیماری او است. نیچه شخصیتی دارد که از هیچ کس کمک نمی خواهد. نوازش و محبت های دکتر را قبول نمی‌کند. از خود عکس العمل نشان می دهد. در مقابل، دکتر سعی دارد به او کمک کند. بحث های این دو، موضوعاتی همچون زندگی، خودکشی، کمک کردن و درمان بیمار، حقیقت و… است. همان گونه که قبلاً اشاره شد هر مخاطب می‌تواند این ‌کتاب را مطالعه کند؛ اما برای اینکه درک درستی از این ‌کتاب در ما ایجاد شود خوب است که اطلاعاتی درباره روان درمانی، فلسفه، فروید، نیچه و… داشته باشیم.

رمان نیچه آمیزه‌ای از حقیقت و خیال

کتاب وقتی نیچه گریست حول محور نیچه در حال چرخش است؛ ولی به جزئیات کامل درباره زندگی واقعی او پرداخته نشده است. شخصیت ‌هایی که در این رمان خلق شده اند، افراد برجسته و به نام تاریخ اروپا هستند؛ ولی باید به این نکته توجه شود که کنار هم بودن همه این افراد در یک زمان فقط به خلاقیت نویسنده برمی گردد.

آنچه نویسنده این کتاب در اثر خود بیان می‌کند آمیزه‌ای از واقعیت در کنار وهم و خیال است. به طور کامل نمی توان اظهار داشت که این یک رمان کاملاً واقعی و یا داستانی خلق شده از ذهن نویسنده ا‌ست. زیرا در این اثر افراد برجسته تاریخ اروپا همچون فریدریش نیچه، زیگموند فروید و یوزف بروئر با هم روبه رو می‌شوند. این اثر تقابلی بین روانکاوی و علم فلسفه است که نحوه شکل‌گیری درمان روانکاوی را در فکر و ذهن فروید نشان می‌دهد.

تحلیل کتاب وقتی نیچه گریست

مضمون کتاب وقتی نیچه گریست روانشناختی بوده که از زبان دکتر بروئر که شخصیت اول داستان است ادا می شود. این شخص مسئولیت درمان نیچه که خود فیلسوف آلمانی است را به عهده دارد.
در اولین ملاقات دکتر با بیمار، دکتر بروئر با برخورد هوشمندانه سعی بر این دارد که توجه نیچه را برای درمان و کمک جلب کند. در ادامه دیدار سؤالاتی می پرسد و پاسخ هایی بیان می کند. این سؤالات رابطه ای با بحث پزشکی ندارد. دکتر با این پاسخ هدف و نوع نگرش خود را بیان می دارد «من باورم این است که سلامتی بدن را نمی توان از سلامت اجتماعی و روانی تفکیک کرد». علاوه بر اینکه این داستان مشکلات شخصی بروئر را بیان می‌کند؛ به مشکلات و روند درمان بین او و بیمارش نیز پرداخته است.

دکتر برای اینکه نیچه را تشویق به درمان کند و مراحل درمان سریع تر پیش رود، تصمیم می‌گیرد درمانی را که به نام گفتگو درمانی است برای نیچه توضیح دهد. در همین حین بین دکتری که دلسوز و آرام است و بیمار خوددار و زودرنج، بحث های تند ایجاد می شود. هر وقت این دو شخص نزدیک هم می شوند، دکتر می فهمد که زمانی می توان این بیمار را درمان کرد که او خود بخواهد درمان شود. می‌توان گفت کتاب وقتی نیچه گریست ترکیبی از خیال و واقعیت است. داستانی که شخصیت های تاریخ اروپا در واقعیت وجود داشتند ولی در یک زمان در کنار هم نبودند.

هدف نویسنده و نگاهی به ازدیبهشت بوک

کتاب وقتی نیچه گریست برای اشخاصی که دوست دار انسان شناسی، ادبیات و از همه مهم تر روانشناسی هستند، کتابی آموزنده و خواندنی است. این کتاب می‌تواند کمکی موثر به افرادی که درمانگر یا دانشجوی روانشناسی هستند، باشد. با مطالعه این کتاب، می‌توانید به راحتی در هر لحظه و هر زمانی چشمان خود را بسته، خود را در جای بیمار و درمانگر تجسم کنید.افرادی که علاقه خاصی به حوزه ادبی و نویسندگی دارند؛ نیز می‌توانند از این کتاب فاخر و ارزشمند الهام گرفته و اثرهای خود را کامل تر کنند. در کتاب وقتی نیچه گریست با وجود اینکه ناامیدی های نیچه دارای صحنه‌های دلخراشی است؛ ولی با چالش هایی که شخصیت های داستان ایجاد کرده اند می‌تواند خیلی جذاب و خواندنی باشد. شما می توانید این کتاب را با ارزان ترین قیمت ممکن و با بهترین صحافی از اردیبهشت بوک خریداری نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا