نوجوان

معرفی 10 رمان فوق العاده برای دختران نوجوان!

کتاب ها و مطالبی که در دوران نوجوانی، خوانده می شوند، تاثیر به سزائی بر  روح و روان و سبک تفکر آن ها می گذارند؛ که این تاثیر در انتخاب ها و تصمیمات ایشان قابل مشاهده است. به خصوص در مورد دخترها، چون احساساتی تر و حساس تر هستند. این کتاب‌ها شاید اولین کتاب های جدی  دختران نوجوان باشند که به رویاها و آرزوهایشان، پر و بال داده و آن ها را شیرین و رنگی می کنند.  در این مقاله می خواهیم چند رمان فوق العاده برای مطالعه دختران نوجوان را معرفی کنیم.

10 رمان بی نظیر برای مطالعه دختران نوجوان

همواره به ما گفته اند مطالعه رمان می تواند به نوجوانان مخصوصا دختران نوجوان آسیب بزند. اما گویندگان این مطلب نمی دانستند رمان هایی وجود دارد که می تواند روحیه شجاعت، استقلال، جنگندگی و بسیاری صفات مثبت دیگر را در نوجوانان تقویت کند. به علاوه این آثار جایگاه ادبی ویژه ای دارند و بسیار مناسب است که نوجوانان از همان ابتدا با مطالعه آثار فاخر خو بگیرند. ما در ادامه این آثار را به شما معرفی می کنیم.

۱. انجمن شاعران مرده (رمان نوجوان)

نویسنده : ان. اچ کلاین یادم

مترجم: زهرا طراوتی

انتشارات: نشر نیماژ

خلاصه کتاب

در این کتاب، ماجرای چند دانش آموز دبیرستانی که در مدرسه ای معتبر و مشهور درس می خوانند، روایت می شود. در این مدرسه، همه دانش آموزان باید سخت و جدی درس بخوانند تا به دانشگاه های معتبر در رشته های خوب وارد شوند. در این حین معلم ادبیات جدیدی به مدرسه می آید که از دانش آموزان قبلی این مدرسه است. این معلم، به دانش آموزان معنای جدیدی از زندگی را نشان می دهد و آن ها می فهمند تنها راه موفقیت در زندگی، قبولی در رشته های خاص و دانشگاه های معتبر نیست.

در یکی از روزها دانش آموزی در کتابخانه از موضوعی خبر دار می شود که پرده برداشتن از این راز فقط توسط معلم جدید قابل انجام است و فهمیدن این راز باعث می شود بچه ها تصمیم جدیدی بگیرند.

۲. بادبادک باز 

نویسنده: خالد حسینی

مترجم: پریسا سلیمان زاده

انتشارات: مروارید 

خلاصه کتاب

این رمان، از جنبه های مختلف فرهنگ یک ملت، تناقض ها و رازهای مردم سخن می گوید. داستان اصلی، ماجرای بین دو دوست به نام های امیر و حسن است. این دو، با هم بزرگ شده و رشد یافته اند.

امیر یک ارباب زاده و حسن پسر یک خدمتکار است که در خانه پدر امیر، کار می کرد. حسن، انسانی پاک و ساده است که خودش را فدای امیر کرده است. در تمام داستان، دردی که حسن در زندگی احساس می کند قابل لمس است. این داستان می تواند باعث بغض و حتی گریه شما شود.

۳. یک شب فاصله 

نویسنده: جنیفر ای.نیلسن 

مترجم: عادله قلی پور

انتشارات : پرتقال

خلاصه کتاب

این کتاب ماجرای دختر بچه های ۱۲ ساله که در آلمان و زمان جنگ میان آلمان شرقی و غربی زندگی می کنند را روایت می کند. داستان فضای دلهره آور و وحشتناک زندگی در آن زمان را که برای همه آدم ها، حتی بچه ها سخت، است را بیان می کند. گرتا سعی می کند از دیوار برلین رد شود تا بتواند طعم آزادی را بچشد. در این داستان شما با شجاعتی که حتی آدم های بزرگتر هم ندارند و مفاهیمی مانند عدالت و آزادی، رو به رو می شوید.

۴. چتر تابستان 

نویسنده: لیزا گراف 

مترجم: نیلوفر نیکزاد 

انتشارات: نشر پیدایش

خلاصه کتاب

این داستان، روایت دختر نوجوانی به نام آنی است که از هر چیزی مانند تصادف، بیماری های مختلف و غیره، خیلی می ترسد. این ترس ها باعث شده زیادی محتاط باشد و خیلی کارها را انجام ندهد. علت ترس او، مرگ برادرش جرد می باشد؛ که به خاطر یک بیماری نادر فوت کرده است. در واقع این داستان و مواجهه آنی با مرگ برادرش، به افرادی که عزیز از دست داده اند کمک می کند؛ حتی به دیگران هم کمک می‌کند تا این افراد را بهتر و بیشتر درک کنند.

۵. سالار مگس ها

نویسنده : ویلیام گلدینگ 

مترجم: حمید رفیعی

انتشارات: بهجت

خلاصه کتاب

این داستان، ماجرای بچه هایی است که سوار هواپیما شده و به یک اردوی دانش آموزی می روند؛ اما هواپیمای آن ها در یک جزیره دور افتاده سقوط می‌کند. در جمع آن ها دیگر بزرگتری نیست و حالا خودشان باید برای رفع نیازهایشان تلاش کنند. در این حین تمایل به رهبری و حکومت در بعضی از آن ها به وجود می آید و ماجرای اصلی شروع می شود. این داستان روند خشونت و درگیری میان یک جمع ساده را، به خوبی نشان می‌دهد.

۶. درخت زیبای من 

نویسنده: ژوزه مائورو ده واسکونسلوس

مترجم: مرضیه کردبچه

انتشارات: شبگون 

خلاصه کتاب

این کتاب، داستان پسر بچه های ۶ ساله به نام زه زه را روایت می کند، که در خانواده ای ۷ نفره زندگی می کند؛ اما بیشتر حرف هایش را به درخت پرتقالش  می گوید.

اواسط داستان، با مردی پرتغالی روبرو می شود و روند داستان، شکل تازه‌ای به خود می گیرد. این داستان، داستانی بسیار لطیف است و احساسات را درگیر می کند. این کتاب، در ۱۲ روز نوشته شده است؛ اما حاصل ۲۰ سال احساسات درونی نویسنده است. کتاب درخت زیبای من، با استقبال فوق العاده ای رو به رو شد و به چند زبان دنیا ترجمه شد. این رمان نوجوان دارای محتوای مفید و جذابی برای دختران نوجوان است. 

۷. قصه های مجید 

نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی 

خلاصه کتاب

این کتاب، شامل قصه های کوتاه و جذابی است که شخصیت اصلی همه این قصه ها، پسری به نام مجید است. نویسنده داستان ها را برگرفته از زندگی خودش و اتفاقاتی که شاهد آن بوده، نوشته است. این اثر، در سال ۱۳۵۳ منتشر شد. این کتاب بیشتر حالت طنز دارد و خواندن آن اوقات خوشی را برای شما ایجاد می کند. چندین سال بعد، سریالی از روی این داستان ها ساخته شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت. 

۸. بیرون ذهن من 

نویسنده: شارون اِم.دراپر 

مترجم: آنیتا یارمحمدی 

انتشارات : نشر پیدایش 

خلاصه کتاب

این کتاب از سه تا یازده سالگی دختری به نام ملودی را روایت می کند. او برخلاف دوستانش، نمی تواند راه برود و حرف بزند؛ اما در درونش اتفاقات جالبی در جریان است. او از همکلاسی هایش بسیار باهوش تر است. ملودی حتی از معالجه کنندگانش پیشی می گیرد و در نهایت، روشی برای ارتباط با اطرافیانش پیدا می کند.

خواندن این کتاب، باعث می شود نگاهی متفاوت به افرادی که در زندگی خود با معلولیت مواجه هستند برای ما ایجاد شود و بتوانیم بهتر با آن ها ارتباط برقرار کنیم. همچنین یکی از بهترین رمان های نوجوان در سال های اخیر بوده است. 

۹. فعلا خوبم 

نویسنده: گری دی اشمیت 

مترجم: آرزو احمی

انتشارات: نشر پیدایش 

خلاصه کتاب

پسر بچه‌ای به اسم داگ، با شرایط جدید و سختی در زندگی مواجه می شود. خانه شان را به تازگی عوض کرده اند و پدرش بیکار است. برادرش از جنگ، مجروح برگشته است و برادر دیگرش، به سرقت متهم می شود. در مدرسه نیز با مشکلاتی روبرو شده است. در کنار همه این ها، اتفاقات جدیدی برای داگ، پیش می آید. این داستان، متنی بسیار جذاب و روان دارد و سرشار از کمدی و تراژدی است که باعث می شود تا انتها آن را بخوانید.

۱۰. بابا لنگ دراز

نویسنده: جین وبستر 

خلاصه کتاب

این داستان، زندگی دختری جوان، پر انرژی، باهوش به نام جودی ابوت را، که مشغول تحصیل در کالج است، روایت می کند. این کتاب نوعی رمان نوجوان است. جودی، خانواده اش را در کودکی از دست داده و از آن زمان با حمایت مردی خیر، که تا به حال او را ملاقات نکرده است، زندگی می کند. بابا لنگ دراز در ابتدا، به صورت یک داستان دنباله دار در مجله آمریکایی خانه بانوان منتشر می شد؛ اما در سال ۱۹۱۲ به شکل یک کتاب در آمد و فروش بالایی داشت.

رمان های کودک و نوجوان در اردیبهشت بوک

کتاب، همانند یک دوست، می تواند به دختران نوجوان راهنمایی دهد و به آن ها کمک کند.  یادمان نرود دوره نوجوانی، حساس ترین و مهمترین دوره زندگی یک دختر است؛ پس با معرفی کتاب های خوب و مفید به دختران نوجوان، به آن‌ها در به دست آوردن یک زندگی موفق و سالم، کمک کنیم. در این دوره خواندن رمان نوجوان می تواند جذاب و در عین حال مفید باشد. برای مشاهده و خرید انواع رمان نوجوان به اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا