نوجوانکودک

معرفی 5 نویسنده ایرانی که برای کودکان می نویسند

نویسنده ایرانی کودکان موضوع مقاله ای است می‌خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم. ما در این‌ مقاله قصد داریم به معرفی ۵ نویسنده ایرانی بپردازیم که کتاب های زیبا و جاودانه ای برای کودکان خلق کرده‌اند. پس از پایان این مطلب شما حتما چند کتاب جدید و پرهیجان را می شناسید و با نویسندگان آن آشنا می‌شوید.

معرفی 5 نویسنده ایرانی کودکان

ما در این بخش به بررسی برترین و پرمخاطب ترین آثار 5 نویسنده ایرانی کودکان خواهیم پرداخت.

1-شکوه قاسم نیا

شکوه قاسم نیا، شاعر و نویسنده ایرانی کودکان و نوجوان متولد سال ۱۳۳۴ است. او فعالیت ادبی خود را در سال ۱۳۵۹ با مجله کیهان بچه ها شروع کرد. سپس در سال ۱۳۶۹ انتشار مجله گلک، او را در زمینه شعر و خردسال متمرکز کرد.

این نویسنده ایرانی کودکان برای تالیف داستان بلند 《هلی فسقلی در سرزمین غول ها》و اشعار کتاب《کلاغ به خنده افتاد》در یازدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موفق به کسب دو دیپلم افتخار در بخش شعر و داستان شد.《هلی فسقلی در سرزمین غول ها》موفق به دریافت جایزه کتاب سال کودک و نوجوان در بخش داستان کودک هم نیز شد.

بیشتر بخوانید: داستان های فارسی فوق العاده برای کودکان

2-مصطفی رحمان دوست

مصطفی رحمان دوست، شاعر، نویسنده ایرانی کودکان و مترجم کتاب های کودک و نوجوان است. او متولد ۱۳۲۹ در شهر همدان می‌باشد. مصطفی رحمان دوست، بیشتر از ۳۰ سال است که برای تحریریه کودک و نوجوان کار می‌کند. تمام فعالیت های او به هر شکلی به ادبیات و… مربوط است. او ملقب به پدر شعر کودک ایران، تلاش های فراوان و قابل تقدیری برای رشد ادبیات کودک و نوجوان داشته است.

شعر مشهور 《صد دانه یاقوت》که بیش از سه نسل خاطرات زیادی را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان آورده است، متعلق به این نویسنده می‌باشد. مصطفی رحمان دوست تا به امروز ۳۱۴ اثر به صورت مجموعه شعر، تالیف و ترجمه داستان در ایران و جهان منتشر کرده است. کتاب های اون به بیش از شش و نیم میلیون نسخه می‌رسد. و برخی از آثار او مانند《بازی با انگشت ها》و《دو لاک پشت تنها》به سیزده زبان ترجمه شده است.

بیشتر بخوانید: 5 داستان کوتاه آموزنده برای کودکان از اشعار سعدی

3-منوچهر احترامی

منوچهر احترامی، شاعر، طنز پرداز، نویسنده و روزنامه نگار است. او در شانزدهم تیرماه سال ۱۳۲۰ در تهران چشم به جهان گشود. سپس مدارس مروی و دارالفنون دوران تحصیلی خود را طی کرد. پس از آن  از دانشکده حقوق، دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. منوچهر احترامی در سال ۱۳۳۷ نخستین کار فکاهی اش را برای مجله توفیق انجام داد. او در همان سال به《توفیق》دعوت شد و در تحریریه آن جا مشغول به کار شد.

سپس بعد از اخذ دیپلم، به طور تمام وقت در اداره روزنامه توفیق به عنوان《وردست سردبیر》به کار پرداخت. منوچهر احترامی در همین حین، بر طنز نویسی روی فولکلور و ادبیات کودک هم کار می‌کرد. بعدها این نویسنده ایرانی کودکان با سرودن اشعاری چون《حسنی نگو یه دسته گل》و《گربه من نازنازیه》بر روی بسیاری از کودکان دهه ۶۰ تاثیر گذاشت. سپس وی در سال ۱۳۸۷ بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

بیشتر بخوانید: صمد بهرنگی تنها متعلق به دنیای کودکان است؟بیوگرافی

3-مرجان فولادوند

مرجان فولادوند، نویسنده ایرانی کودکان و پژوهشگر می‌باشد. او در سال ۱۳۴۹ در جهرم استان فارس دیده به جهان گشود. مرجان فولادوند، دارای دکترای ادبیات است. وی طراح و سردبیر مجله همشهری بچه ها از سال ۹۰ تا ۹۴ و هم اکنون هم اکنون سردبیر ماهنامه رشد دانش آموز می باشد. او نوشتن را از نوجوانی با داستان نویسی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و به عنوان خبرنگار و روزنامه نگار با مطبوعات همکاری داشت.

همچنین چندین مقاله و مصاحبه در رابطه با موضوعات تخصصی ادبیات، دو مجموعه داستان برای بزرگسالان و هشت کتاب داستان برای کودکان و نوجوانان از او به چاپ رسیده است. کتاب《سیمرغ》وی برگرفته از منطق‌الطیر عطار نیشابوری از آثار او است. این کتاب در سال ۱۳۹۸ از سوی نشر مدرسه منتشر شد و در فهرست کلاغ سفید ۲۰۲۰ قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره درجه بندی سنی کتاب ها به زبان ساده

5-افسانه شعبان نژاد برترین نویسنده ایرانی کودکان

افسانه شعبان نژاد، نویسنده و شاعر ادبیات کودک و نوجوان است. وی در یکِ اردیبهشت سال ۱۳۴۲ در در شهداد از توابع کرمان چشم به جهان گشود. او کارشناس رشته زبان و ادبیات فارسی و همچنین کارشناس ارشد رشته ادبیات نمایشی است. افسانه شعبان نژاد نیز دارای دکتری هنر و نشان درجه یک هنری در ادبیات داستانی و شعر می‌باشد.

این نویسنده ایرانی کودکان فعالیت های هنری خود را در سن ۱۸ سالگی، با چاپ اولین مجموعه داستانی اش برای کودکان و نوجوانان، در یکی از مجلات آموزش پرورش آغاز نمود. سپس در سال ۱۳۶۲ به تهران آمد. در سال ۲۰۱۰ کاندیدای دریافت جایزه آسترید لیندگرن معتبرترین جایزه ادبی جهان در بخش کودک و نوجوان گردیده است. کتاب《ماست شیرین》در سال ۲۰۱۵، به فهرست کلاغ سفید کتابخانه بین المللی مونیخ راه یافت.

خرید آثار این 5 نویسنده ایرانی کودکان از اردیبهشت بوک

ما در ایران، نویسنده ایرانی کودکان بسیاری داریم که هر کدام از آن ها به تنهایی مظهر افتخار و شگفتی هستند. امیدواریم که پس از پایان این مقاله بتوانید شعر ها و داستان های جدیدی را برا کودک دلبندتان خریداری نمایید. شما می توانید برای خرید کتاب های کودک جذاب و خواندنی با بهترین و ارزان ترین قیمت از فروشگاه اینترنتی ما در اردیبهشت بوک خریداری نمایید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا