متفرقه

بررسی تاثیر انواع موسیقی بر قدرت مطالعه

موسیقی مدت‌ ها است که به عنوان یک عامل قدرتمند بر ذهن شناخته شده است. بسیاری از افراد به عنوان اولین قدم در مطالعه یا تکمیل تکالیف درسی به دنبال یک جفت هدفون به منظور گوش دادن آهنگ هستند. در حالی که برخی دیگر مطالعه را در آرامش و سکوت و بدون هیچ صدایی ترجیح می دهند. درک اینکه موسیقی چگونه بر خلق و خو و حافظه تأثیر می‌گذارد، به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که چه نوع موسیقی در چه زمانی برای شما مناسب تر است. بدین منظور حتما به خواندن این مقاله ادامه دهید. تا درباره تاثیر موسیقی و شناخت آن بر روی مطالعه اطلاعات کافی و لازم را به دست آورید. به علاوه اگر به موسیقی، موسیقی دانان، سبک های نوازندگی و غیره علاقه مند هستید برای مشاهده و خرید کتاب در زمینه موسیقی به فروشگاه کتاب اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

موسیقی و بهبود عملکرد

موسیقی مزایای بسیاری دارد، از جمله:

خلق و خوی بهبود یافته

افزایش انگیزه

افزایش تمرکز

بهبود حافظه و تحریک مغز

مدیریت بهتر درد و خستگی

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که موسیقی می‌تواند عملکرد ذهنی را با “فعال کردن” مغز و ایجاد محیط ذهنی خلاق‌تر تقویت کند. همچنین تحقیقات جدیدتر نشان داده‌ است که گوش دادن به آهنگی که از آن لذت می‌برید می‌تواند خلق و خوی شما را تقویت کند. در نتیجه این امر باعث می‌شود تمرکز ذهنی شما تشدید شود. همچنین اراده و پشتکار را برای به سرانجام رساندن کارها بهبود بخشد. همانطور که می دانید مطالعه می‌تواند استرس‌زا باشد، به‌ ویژه زمانی که به طور کامل مطالب درسی را نمی‌دانید. به همین دلیل موسیقی به کاهش استرس شما کمک می کند و به شما برای ادامه کار انگیزه می دهد و تلنگری برای سوق دادن شما به سمت کتاب خواندن می شود.

اما اگر آهنگی را ترجیح می‌دهید که برای مطالعه مناسب نیست (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می‌دهیم)، می توانید در زمان استراحت به آهنگ مورد علاقه تان گوش دهید. چون این عمل انگیزه بیشتری در شما برای مطالعه ایجاد کند. در واقع می تواند تمرکز را افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که موسیقی روشی برای بهبود تمرکز و حفظ اطلاعات جدید می باشد. زیرا بر اساس یک مطالعه در سال 2014، گوش دادن آهنگ های کلاسیک در افراد مسن باعث شده تا آنها عملکرد بهتری در حافظه و وظایف پردازشی داشته باشند.

موسیقی و کاهش عملکرد

موسیقی در رابطه با همه افراد یکسان تأثیر نمی گذارد.‌ در حالی که می تواند تأثیر مثبت و واضحی بر تمرکز و عملکرد تحصیلی داشته باشد، چندین نکته در این باره وجود دارد که باید در نظر گرفت.

  • نوع موسیقی می‌تواند بر تمرکز شما تأثیر بگذارد

آهنگ بسیار بلند یا سریع ممکن است افکار  و روند شما را مختل کند. همچنین درک و جذب مطالب خواندنی را سخت‌تر کند. هر فرد، خودش می تواند تصمیم بگیرد که آیا  موسیقی در حین مطالعه مناسب است یا خیر و اینکه کدام سبک برایش بهتر است.

  • می تواند تأثیر منفی داشته باشد

داشتن تاثیر منفی، به این دلیل که موسیقی در همه زمان ها مناسب نیست. مثلا زمانی که می خواهید یک مسئله ریاضی را حل کنید. یا موارد موجود در یک لیست را بررسی کنید باعث تاثیر منفی بر روی شما می شود.

بیشتر بخوانید: دیگر راه های موفقیت؟ معرفی 10 اپلیکیشن برنامه ریزی و مدیریت زمان

بهترین نوع موسیقی

  1. بهترین نوع موسیقی در نهایت به سلیقه ی شما بستگی دارد. شواهدی وجود دارد که آهنگ های کلاسیک یا آرامش‌بخش انتخاب خوبی در هنگام مطالعه کردن هستند.
  2. از موسیقی همراه با متن خودداری کنید. هر آهنگی که شعری به زبانی که شما می‌فهمید داشته باشد، احتمالاً بیشتر حواس‌تان را پرت می‌کند تا اینکه مفید‌‌ واقع شود.
  3. موسیقی آهسته و ساز را انتخاب کنید. همانطور که پیش تر گفتیم‌، تحقیقات موجود عموماً بر سبک کلاسیک متمرکز است. اما اگر از آن لذت نمی‌برید، می‌توانید سبک های دیگر را انتخاب کنید.
  4. در نتیجه از آهنگ های غافلگیر کننده و پرهیجان خودداری کنید. زیرا آهنگی که به‌ طور ناگهانی تغییر می‌کند یا ریتم ثابتی ندارد، می تواند حواس شما را پرت کند و شما را از تمرکز روی کارتان باز دارد.
  5. صدا را پایین نگه دارید. مطالعه باید با صدای موسیقی در پس زمینه صورت بگیرد. چون اگر صدا خیلی بلند باشد، می تواند روند تفکر شما را مختل کند.
  6. به آهنگ هایی که احساسات شدیدی نسبت به آنها ندارید روی آورید. گوش دادن به آهنگی که دوست دارید یا از آن متنفر هستید می تواند بر توانایی شما در تمرکز تأثیر بگذارد.

نتیجه گیری

در نتیجه موسیقی به کاهش استرس در طول یک مطالعه درسی و غیر درسی به شما کمک شایانی می‌کند و می‌تواند به حافظه در طول کارهایی که نیاز به تفکر دارند کمک کند. البته به غیر از کسانی که موسیقی به آنها کمک می کند در حین مطالعه و کار تمرکز کنند، برخی دیگر هستند که به سختی می توانند با هر صدای کوچکی تمرکز کنند.

اینجا است که متوجه میشوید موسیقی همیشه به عنوان یک ابزار مطالعه کار نمی کند. حتی افرادی که عاشق آهنگ هستند، ممکن است هنگام تلاش برای تمرکز، آن را مفید ندانند. پس در آخر باید با انتخاب دقیق موسیقی، فواید آن را به حداکثر برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هنر، موسیقی و ادبیات به بلاگ اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا