متفرقه

معرفی ۱۰ کتاب که باید قبل از سی سالگی بخوانید!

کتاب خواندن پروسه ای است که می‌تواند شخصیت شما را از زمین تا آسمان تغییر دهد. دلیل آن هم، این است که تا قبل از اینکه کتابی بخوانید، آن طور که باید و شاید با اطراف خود آشنایی ندارید و معنی و مفهموم‌ خیلی از مسائل را درک نمی کنید. مانند: معنی هدف داشتن، معنی تغییر کردن و هزاران مسئله دیگری که در طول شبانه روز در مورد آن‌ها صحبت می‌شود و شما هیچ آگاهی در مورد آن‌ها ندارید. اکنون وقت تغییر است..! اینجاست که می‌توانید برای خود شخصیتی را بسازید که روز به روز در حال تغییر و ترقی است. پس تا انتها همراه ما باشید. زیرا قرار است تک تک این کتاب ها به شما عزیران همراه با جزئیات معرفی شود. توصیه می‌شود بعد از اتمام این مطلب به دنبال این‌ آثار رفته و شروع به خواندن آن‌ها کنید.

1_ چه کسی پنیر مرا جا به جا کرد؟

اسم اولین کتابی که میخواهیم به شما معرفی کنیم، چه کسی 《پنیر مرا جا به جا کرد؟》است.‌ این اثر نوشته اسپنسر جانسون است‌. مبحث اصلی این کتاب، در مورد تغییر کردن است. نکته مثبتی که در مورد این اثر وجود دارد داستانی بودن آن است که باعث می‌شود هنگام خواندن به هیچ وجه خبری از خستگی و کسالت نباشد و هر چی جلو تر بروید بیشتر دوست دارید آن را بخوانید. برای خرید کتاب چه کسی پنیر مرا جا به جا کرد به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

خلاصه

این داستان درباره دو آدم کوچولو و دو موش است که داخل یک هزار تو خیلی بزرگ زندگی می‌کنند. کار آن‌ها این است که هر روز صبح به دنبال پنیر خود بگردند. موش های داخل این داستان بر طبق غریزه، هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب با بو کشیدن به سراغ پنیر ها می‌روند.‌ آن دو آدم کوچولو، دقیقا مانند انسان های معمولی هستند که در ابعاد کوچک تر همراه با همان افکار عجیب و غریب که بر اساس آنها زندگی خود را جلو می‌بریم ظاهر می‌شوند.‌ در این کتاب وقتی این دو تا آدم کوچولو به یک ایستگاه بزرگ پنیر می‌رسند تصمیم می‌گیرند برای همیشه در آن ایستگاه بمانند. اما با گذشت زمان متوجه می‌شوند این پنیر در حال ناپدید شدن است.

و پیام اصلی این داستان هم بر سر همین موضوع است که چه کسی پنیر من را جا به جا کرد. در واقع منظور از پنیر همان هدف است. بعد از خواندن این کتاب به کلی عقیده شما نسبت به تغییر کردن عوض می‌شود. آن تغییر می‌تواند: تغییر شخصیتی، تغییر روال زندگی و غیره باشد و از فردا صبح تصمیم خواهید گرفت یکسری از کارهایی را انجام دهید که تا قبل از آن انجام نمی‌دادید.

2_ حکایت دولت و فرزانگی

این اثر نوشته مارک فیشر است و مانند کتاب قبلی که به شما معرفی کردیم به صورت داستانی روایت شده است. به همین خاطر هر چه پیش‌تر می‌روید بیشتر مایل می‌شوید تا آن را بخوانید. برای خرید کتاب حکایت دولت و فرزانگی به فروشگاه اریبهشت بوک مراجعه کنید.

توضیحاتی درباره کتاب

مبحث اصلی《حکایت دولت و فرزانگی》 این است که شما باید سقف ذهنی خود را بالا ببرید. به عنوان مثال: اگر قبلا ذهنیت شما از موفقیت فقط پیدا کردن یک شغل و درآمدی معمولی بوده است، بعد از خواندن این اثر هدف شما طوری رشد و تغییر می‌کند که دیگر به فکر این هستید بیزینس خود را تقویت کنید و کار های پیش پا افتاده دیگر اولویت شما نیست. این کتاب هم می‌‌تواند در هوش مالی و هم در جنبه های مختلف زندگی به شما کمک کند.

3_قله ها و دره‌ها

سومین کتابی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم《قله‌ها و دره‌ها》 است. نویسنده این اثر هم اسپنسر جانسون است‌. برای خرید کتاب قله ها و دره ها به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

پیام کتاب

این کتاب بی‌نهایت به تصمیم گیری های شما کمک می‌کند. زیرا به شما راهکارهایی معرفی می‌شود که کمک می‌کند با گرفتن هر تصمیم دچار چه سرنوشتی می‌شوید. به ته دره می‌روید یا قله را فتح می‌کنید! در بخشی از این کتاب مطلبی نوشته است که می‌تواند بی نهایت در زندگی شما تاثیر بگذارد شرح این مطلب این است:《 تصمیمات خوب، در روزهای بد، می‌تواند روز خوب شما را بسازد و تصمیمات بد، در روزهای خوب، روز بد شما را می سازد.》پس شما باید به تصمیماتی که در کل روز و کل پروسه زندگیتان می‌گیرید دقت کنید تا ببینید این تصمیمات شما را به کجا می‌رساند. قرار است شما را به قله برساند یا به دره؟

4_ در موفقیت وسواسی باشید یا معمولی باقی بمانید

این کتاب توسط گرنت کاردونه به قلم‌ تحریر درآمده است. اگر در مورد گرنت کاردونه تحقیق کنید، می‌توانید متوجه شوید که این شخص تا چه حد اعتماد به نفس دارد. حرف هایی که می‌زند، می‌تواند به شما کمک و انگیزه دهد تا بتوانید مسیرتان را به سمت موفقیت طی کنید.در این اثر درخشان جمله بسیار مهم و قشنگی ذکر شده است‌ که می‌تواند شما را جذب کند : 《به هیچ وجه از افراد دور و بر خود که نتوانسته اند به موفقیت خاصی دستیابی پیدا کنند، درخواست مشورت نکنید.》

چون خیلی از اطرافیان شما به این دلیل که نتوانسته اند در یک مسیری موفق شوند به شما توصیه می‌کنند که مسیر موفقیت را را طی نکنید. که این قضیه دو دلیل دارد:

  • یک: میخواهند شکست خود را قبول کنند.
  • دو: از اینکه شما پیشرفت کنید بسیار هراس دارند و متنفر هستند.
    حتی اگر متنفر هم نباشند چون خودشان نیز موفق به انجام آن نشدند خیال می‌کنند شما هم‌ نمی‌توانید.

خلاصه

در واقع مفهوم اصلی این کتاب این است که، اگر تصمیم می‌گیرید قدم در مسیر یک هدف خاص بگذارید؛ باید سعی کنید بهترین خود باشید. چون اگر بخواید حد وسط را پیش بگیرید به هیج عنوان به جایی نمی‌رسید‌.‌ این نوشته طوری به شما انرژی می‌دهد که یک روزه از این رو به آن رو می‌شوید و مسیر موفقیت را به صورت صعودی طی می‌کنید.

5_ هنر برقراری ارتباط

اکنون می‌رسیم به کتاب پنجم یعنی 《هنر برقراری ارتباط》نوشته تیچ نات هان، ‌که یک راهبه بودایی است. این کتاب می‌گوید شما برای اینکه بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، اول از همه باید با خود ارتباط برقرار کنید. یعنی ابتدا باید مشکلات خود را نیز درک کنید و دردهایی که درون سینه خود نهفته شده است را احساس کنید. پشت تمام حرف هایی که تیچ نات هان میزند فلسفه ای خوابیده است. او به این دلیل این حرف ها را می‌زند تا شما بتوانید لذت واقعی را لمس کنید و به همین دلیل باید با دردهای زندگی کنار بیاید. در واقع صحبت اصلی سر این است که شما باید تایمی را در یک مکان ساکت به خود اختصاص دهید. برای خرید کتاب هنر برقراری ارتباط به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

پیام کتاب

همانطور که پیش تر گفتیم در این اثر صحبت اصلی بر سر این است که یک زمانی را در آرامش کامل به خود اختصاص دهید. فقط تنها کاری که باید در آن لحظات انجام دهید دم و بازدم است. زیرا انجام این کار باعث می‌شود که برگردید به ذهن خود و یکسری مسائل را متوجه شوید. که تا قبل از این برای شما قابل دیدن نبوده است‌. در نتیجه بعد از خواندن《هنر برقراری ارتباط》می‌توانید با خود ارتباط برقرار کنید و راه حل‌هایی را برای زندگی خود پیدا کنید. همچنین در این کتاب به مدیتیشن کردن هم نیز خیلی اهمیت داده می‌شود.

6_ درباره معنی زندگی

کتاب 《درباره معنی زندگی》 از ویل دورانت می‌باشد که او یک فیلسوف است. این روایت حجم کمی دارد و شامل تعدادی نامه است. این نامه ها از افراد مشهور، ورزشکاران و به دو نفر از افرادی که داخل زندان هستند یک سوال مشخص می‌پرسد《نظر شما درباره معنی زندگی چیست؟》این اثر با عث می‌شود شما نیز به فکر فرو بروید و این سوال را از خود بپرسید. برای خرید کتاب درباره معنی زندگی به فروشگاه اریبهشت بوک مراجعه کنید.

7_ کشتن مرغ مینا

این اثر از هارپر لی می‌باشد. علاوه بر اینکه داستانی است یک اثر آموزنده هم محسوب می‌شود‌. 《کشتن مرغ مینا》نژاد پرستی را نشان می‌دهد و به زمانی که سیاه پوستان در آمریکا جایگاهی نداشتند بر می‌گردد. برای خرید کتاب کشتن مرغ مینا به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

خلاصه

این روایت از زبان یک دختر بچه شش سالِ نقل می‌شود. پدر او وکیل یک سیاه پوست متهم به تجاوز است. یعنی به قصد این اتهام را به آن فرد سیاه پوست زده‌اند، درصورتی که بیگناه است . نکته حائز اهمیت این است که این دختر بچه قضاوت‌های نا به جا را در رابطه با دیگران نشان می‌دهد. قضاوت های اشتباهی که فقط بر اساس چیزی که می‌بینید اتفاق می‌افتد و باید از بین بروند. همچنین دختر بچه درون داستان، متوجه تغییر رنگ نمی‌شود. یعنی آگاه است که آن فرد بیگناه است. اما قاضی و حضار آن فرد را به خاطر رنگ پوستش متهم می‌دانند.

8_داستان دو شهر

داستان دو شهر، کتابی از دیکنز، برجسته ترین رمان‌نویس انگلیس در عصر ویکتوریا است. او دوران کودکی بسیار سختی داشته است. علاه بر نویسنده بودن یک فعال اجتماعی توانمند هم بوده است. این اثر از مشهور ترین و پرفروش ترین آثار انگلیسی به حساب می‌آید‌. برای خرید کتاب داستان دو شهر به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

خلاصه

داستان در لندن و پاریس قبل، در طول انقلاب فرانسه رخ می‌دهد. دختر جوانی به نام لوسی در زمان کودکی، پدرش به عنوان زندانی سیاسی به زندان می‌افتد. لوسی که فکر می‌کند پدرش مرده است در طول داستان او را پیدا می‌کند و پس از آن با پدرش به انگلستان سفر می‌کند. لوسی در مسیر سفر به انگلستان با چالز دارنی برخورد می‌کند که بعدا در دادگاه سیاسی انگلستان به جرم خیانت به کشور انگلستان دستگیر شده و ادامه ماجرا…

در بند اول این داستان جملاتی آمده است که جزء مشهور ترین جملات نخستین در تاریخ ادبیات است:《بهترین روزگار بود، بدترین روزگار بود، دوران درایت بود، فصل روشنایی بود، فصل ظلمت بود، بهار امید بود، خزان نومیدی بود.》

9_ تسلی بخش های فلسفه

همانطور که از اسم این کتاب پیدا است، این اثر درباره فلسفه است. 《تسلی بخش های فلسفه》 یکی از اخرین آثار ماندگار آلن دوباتن است. این روایت با استشناد بر شش فیلسوف بزرگ راه حل هایی برای مشکلات روزمره ما ارائه داده است. با اینکه بصورت پراکنده و کوتاه توصیفی از فیلسوفان تاریخ را جمع آوری کرده است ولی نوشتاری روان و قابل فهم ارائه داده است. برای خرید کتاب تسلی بخش های فلسفه به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

توضیحاتی درباره کتاب

اگر تا به حال کتابی با موضوع فلسفی نخوانده‌اید، این مورد گزینه مناسبی برای شروع است. زیرا همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم این اثر بسیار روان نوشته شده است و دارای عکس و توضیحات کاملی نیز می‌باشد. الن دوباتن در《تسلی بخش های فلسفه》 در مورد مقابله با یاس، کم پولی ‌و در مقابله با عدم محبوبیت گفته است. که چه کارهایی باید انجام دهیم. در واقع حامل این پیام است که شما در این موارد تنها نسیتید. تسلی بخش های فلسفه، باعث می‌شود که شما بدانید در مواقع یاس، تنهایی و غیره چه کار کنید.

10_ سمفونی مردگان

و در آخر می‌خواهیم کتابی ایرانی به شما معرفی کنیم. 《سمفونی مردگان》یک اثر جذاب ایرانی به نویسندگی آقای عباس معروفی است. داستان در مورد زندگی یک خانواده است که در اردبیل زندگی می‌کنند. برای خرید کتاب سمفونی مردگان به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

خلاصه

سمفونی مردگان از چهار فصل تشکیل شده است و هر فصل از زبان یک راوی نقل می‌شود. این اثر موضوعات زیادی را در بر گرفته است. اما اساس آن در مورد تبعیض هایی است که پدر و مادر ها در خانواده ایجاد می‌کنند و کینه و کدورتی که به همین دلیل بین دو برادر پیش می‌آید. روایت اینگونه پیش می‌رود و در این باره نوشته شده است. 

در پایان

اکنون‌ شما باید با خواندن این ۱۰ کتابی که ما در این مقاله به شما معرفی کرده‌ایم، سعی کنید این آثار را تبدیل به الگوی زندگی خود کنید و دانسته هایی که به دست می‌آورید را عملی کنید. آن موقع است می‌بینید و متوجه می‌شوید که زندگی شما دچار چه تغییرات بزرگی نیز شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا