پرفروش های کتابپیشنهاد کتابدنیای کتاب

کتاب ناطور دشت، پرتاب به دنیای نوجوانی! + معرفی

کتاب ناطور دشت را باید در فهرست صد کتابی قرار دهیم که باید پیش از مرگ بخوانیم. نویسنده این کتاب‌، جی دی سلینجر است. این اثر در ژانر خود، یکی از بهترین ‌کتاب های ادبیات کشور آمریکاست که بیگانگی یک جوان با دنیای پیرامون خود را به تصویر کشیده است. در سال‌های 1945-1946 برای اولین بار این ‌کتاب به دست نویسنده خود منتشر شد. در ابتدا، کتاب ناطور دشت مناسب بزرگسالان بود و نظر آن ها را به خود جلب می‌کرد. ولی بعدها به دلیل وجود شخصیتی نوجوان، این ‌کتاب نظر نوجوانان زیادی را به خود جلب کرد. در این مقاله می خواهیم به معرفی کامل این ‌کتاب بپردازیم. قسمت هایی از داستان این رمان را برای شما بازگو نماییم. در ادامه این مطالب حتما همراه ما باشید نکات جالبی را خواهیم گفت.

داستان کتاب ناطور دشت

شخصیت اصلی این داستان نوجوانی به نام هولدن کالفیلد است. ۱۷ سال سن دارد و در یک کلینیک درمانی بستری شده است. هولدن قصد دارد تا آن چه که بر او قبل از آمدنش به این مرکز گذشته را برای فردی تعریف کند. این رمان با بازگو کردن زندگی این نوجوان ادامه پیدا می‌کند. هولدن این داستان را از ۱۶ سالگی خود شروع می‌کند که در مدرسه پنسی تحصیل می‌کرد. نزدیک کریسمس بوده که مسئولین مدرسه به دلیل اینکه این نوجوان از بین پنج درس چهار درس امتحانات را مردود شده، او را از مدرسه اخراج می‌ کنند. هولدن نیز به زادگاه خود (شهر نیویورک) بر می گردد.

داستان کتاب ناطور دشت در مدت سه روز اتفاق افتاده و همه اتفاقاتی که برای این نوجوان پیش آمده از همان زمانی است که او قصد رفتن به نیویورک را کرده است. در ادامه داستان قرار است مسئولین مدرسه نامه ‌ای را برای اینکه خانواده‌ هولدن از وضعیت تحصیلی او با خبر شوند برای آن ها بفرستند. در روز چهارشنبه این نامه به دست خانواده می رسد. از این رو هولدن تصمیم می‌گیرد که بعضی از روزها به خانه نیاید تا اوضاع خانه کمی بهتر شود. همین روزهایی که هولدن در بیرون از خانه سپری می‌کند، ماجراهایی برایش اتفاق می‌افتد که سبب می‌شود از دنیای کودکی خود خارج شده و پا به دنیای جوانی بگذارد.

ترجمه های کتاب ناطور دشت در ایران

کتاب ناطور دشت در ایران سه بار ترجمه شده است که ترجمه اول این ‌کتاب در دهه ۴۰ بوده است. اولین مترجم این رمان، احمد کریمی و در دهه ۷۰ نیز برای بار دوم محمد نجفی ترجمه آن را بر عهده گرفته است. گفتنی است افراد زیادی در ایران این ‌کتاب را با نام محمد نجفی می شناسند. این امر به دلیل ترجمه ی صریح و قابل فهم تر این مترجم است. سومین دفعه هم در سال ۱۳۹۴ آراز بارسقیان، کتاب ناطور دشت را ترجمه کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین ترجمه های رمان ناطور دشت + نمونه

نقدهایی بر کتاب ناطور دشت

مثل سایر رمان های پرفروش و پرطرفدار، نقدهای زیادی از کتاب ناطور دشت شده که مطالب زیر چند نمونه از همین نقد هاست. این نقد کننده ها اعتقاد دارند که نویسنده این رمان به شکل غیر معمول و طبیعی سیر و تحول بلوغ یک پسر نوجوان را به تصویر کشیده است. شخصیت اصلی این رمان مثل نوجوانی است که همواره تلاش می‌کند خود را از دردسرهای زیادی که در آن گرفتار شده برهاند.

این پسر بچه نیازهای ویژه ای دارد و شخصیتش منحصر به فرد و خاص است. هولدن از دنیای اطراف خود هیچ گونه درکی نداشته و در بخش‌ های مختلف داستان احساس ندامت می‌ کند. این پسر شخصیتی عصیان گر دارد که در سایر رمان ها با چنین شخصیت‌ هایی کمتر مواجه می ‌شویم. این منتقدان باور دارند که دلیل بی اعتمادی هولدن نسبت به خانواده و معلمان خود، این است که درک درستی از این افراد ندارد. تنها توانایی او درک کم و ناچیز از دنیای پیرامون خود است.

چند سطری درباره شخصیت اصلی کتاب

اولین ‌کتاب جی دی سلینجر کتاب ناطور دشت بود که در سال 1951 میلادی به صورت مستقل در بریتانیا و آمریکا منتشر شد. بعد از یک مدت کوتاه توجه افراد زیادی را به سوی خود جلب کرد. علاوه بر اینکه بزرگسالان مخاطبین این ‌کتاب بودند، نوجوانان نیز اشتیاق زیادی به خواندن آن پیدا کردند و از خواندن آن لذت بردند. شخصیت اصلی این رمان هولدن کالفیلد است. قدی بلند و تارهای سفید مو دارد.

شخصیت او به گونه ای است که توجه خاصی به کودکان کوچک تر از خود می کند. در حین سادگی خلقیات، شخصیت وی پیچیدگی‌ های خاصی دارد. اخراج شدن او از مدرسه و وارد شدن به جامعه، ورود به دنیای بزرگسالی، نشان‌ دهنده بلوغ اوست. یک برادر بزرگ به نام دیبی و خواهری به اسم فیبی دارد که همدیگر را خیلی دوست دارند. بعد از خواندن صفحات اول این ‌کتاب علاوه بر اینکه مشخص می شود افسرده است، علائمی از دو قطبی بودن و شیدایی نیز در آن دیده می‌ شود. این شخص بیشتر خصایصی که افراد اضطراب پذیر دارند را دارد و از احساس گناه رنج می برد.

محبوبیت و شهرت

در مدت کمی کتاب ناطور دشت توانست شهرت و محبوبیت زیادی را کسب کند. به گونه ای که در سال 1999 میلادی این ‌کتاب توسط بنگاه انتشاراتی راندوم هاوس، به عنوان شصت و چهارمین ‌کتاب برتر قرن بیستم شناخته شد. ناگفته نماند در برخی از بخش های آمریکا این ‌کتاب، کتابی غیر اخلاقی و کتابی نامناسب عنوان گرفت. این ‌کتاب در حالی که از سال 1961 تا 1982 جزو اثرهای سانسور شده بود. همچنین از آثار ممنوعه به شمار می‌رفت، ولی در آخر در مدارس ایالت متحده تدریس شد.

زندگینامه نویسنده کتاب ناطور دشت

جروم دیوید سلینجر، در منهتن نیویورک و در سال 1919 میلادی متولد شده بود. پدرش یهودی و مادرش مسیحی بود که مادرش بعد چند سال، مذهب خود را تغییر داد. در ۱۸ سالگی این نویسنده مدتی در اروپا زندگی کرد. پس از آن به زادگاه خود بازگشت تا در یکی از دانشگاه ‌های کشور ثبت نام کند. ولی بعد از مدتی نظر وی عوض شد و از ادامه تحصیل بازماند. سلینجر در دوران جوانی دارای شخصیتی مبهم بود. از روابط اجتماعی چندان خوشش نمی آمد و خود را از نگاه افراد دور می ساخت. اولین رمان خود را در مجله استوری در سال 1940 به چاپ رساند. در سن ۲۶ سالگی موفق شد یکی از مشهورترین داستان‌های جهان یعنی کتاب ناطور دشت را بنویسد.

این ‌اثر در اوایل، مانند داستان های دنباله دار چاپ می‌شد، ولی در سال 1951 به عنوان ‌کتاب مجزایی در کشورهای انگلستان و آمریکا چاپ شد. این ‌کتاب محبوبیت بی‌سابقه پیدا کرد، طوری که جزو رمان های برتر قرن بیستم شناخته شد. این نویسنده در آثار خود سعی کرده که از انزوا و تنهایی افراد سخن بگوید. خواننده نیز با خواندن این ‌کتاب تضاد بین دنیای بیرونی و داخلی هولدن که شخصیت اصلی این رمان است را درک می کند. دنیاهایی که با هم در ارتباط نیستند. از همین جهت شخصیت هایی که این

نگاهی به درکیات این داستان و خرید این ‌کتاب

کتاب ناطور دشت را می‌توان با عنوان پرتاب به دوره نوجوانی نیز نام برد. چرا که شخصیت اصلی این داستان از دوره کودکی به دوره نوجوانی و بزرگسالی وارد می‌شود. در این ‌کتاب سعی شده از معصومیت و بی گناه بودن محافظت شود. درون مایه اصلی این کتاب نیز همین موارد است. این رمان مناسب بزرگسالان و به خصوص نوجوانان است و خواندن آن برای شما دوستان عزیز توصیه می شود. شما می توانید جدیدترین نسخه این کتاب را از فروشگاه اینترنتی اردیبهشت بوک خریداری نمایید و از خواندن آن لذت ببرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا