رویداد اردیبهشت

نقد و بررسي كتاب «چاي خاك»

با حضور نويسنده: مرضيه كهراني

نقد و بررسي كتاب «چاي خاك»

مراسم رونمایی از کتاب “چای خاک”، اثر مرضیه کهرانی با حضور محمدرضا رهبری و مرضیه گلاب‌گیر و به میزبانی شهر کتاب اصفهان در تاريخ ششم مرداد 1401 برگزار شد.

نقد و بررسي كتاب «چاي خاك»

در این نشست به نقد و بررسی کتاب “چای خاک” و نگاهی به ادبیات داستانی دهه ۹۰ اصفهان، توسط محمدرضا رهبری و نکاتی در مورد زنانه‌نویسی در ادبیات داستانی به همت مرضیه گلاب‌گیر، به گفت‌وگو نشستیم.

نقد و بررسي كتاب «چاي خاك»
محمدرضا رهبری در ابتدای جلسه سخنان خود را اینگونه آغاز کردند:

ادبیات داستانی اصفهان در کنار تمام ظرافت‌ها و نکات قابل بررسی آن، همواره با کمبود توجه رسانه‌ها در زمینه‌های مختلف و ناگفته‌هایی در مورد آن مواجه بوده است؛ دهه‌ای که من تصویر آن را با جوانه زدن ترسیم می‌کنم، جوانه‌ای که بذر آن در دهه ۷۰ کاشته شد و در دهه ۸۰ جوانه زدن آن را تماشا کرده‌ایم و اکنون سر از خاک درآوردن آن را مشاهده می‌کنیم.
ما با بیان پرسش‌هایی از خود، شرایط ورود و وجه تمایز دهه ۹۰ اصفهان با سایر دهه‌ها را بررسی می‌کنیم و با نگاه به دستاوردها و گسترش روز افزون آن به تفاوت‌های کمی و کیفی آن پی می‌بریم.

نقد و بررسي كتاب «چاي خاك»در ادامه این نشست مرضیه کهرانی، نویسنده کتاب، دقایقی را به خواندن بخشی از متن کتاب اختصاص دادند.

 

مرضیه گلاب گیر سخنان خود را در مورد زنانه‌نویسی در ادبیات داستانی با بیان نکات قابل توجهی از نشانه‌ها و علائم قلم بانوان در داستان‌نویسی آغاز کردند و فرمودند:

جریان داستان نویسی زنان در تاریخ ایران از سال ها قبل آغاز شده است و این شروع پر فراز و نشیب در دهه های مختلف به اشکال گوناگون خود را بروز داده است؛ ما دهه ها شاهد تلاش و پشتکار بانوانی بوده ایم که راه خود را میان تمام سختی ها پیدا کرده و اکنون به نقطه ای رسیده ایم که با تعداد قابل توجهی از بانوان نویسنده توانمند رو به رو هستیم.

نقد و بررسي كتاب «چاي خاك»مرضیه گلاب گیر و محمدرضا رهبری در ادامه صحبت های خود با اشاره به شنیده شدن این صدای خاموش در طی تاریخ و بیان نکات قابل توجهی از جزییات قلم بانوان و به خصوص قلم مرضیه کهرانی به صحبت های خود ادامه دادند.

 

 

نقد و بررسي كتاب «چاي خاك» نقد و بررسي كتاب «چاي خاك»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا