متفرقه

معرفی کتاب شازده کوچولو، عاشقانه ای کودکانه

کتاب شازده کوچولو یکی از پرطرفدارترین کتاب‌ ها در بین قشر کودک و نوجوان است. نویسنده زبده این کتاب‌ آنتوان دو سنت اگزاگزوپری می‌ باشد. این نویسنده به شکلی بسیار ماهرانه یک فضای خیالی خلق کرده است. خواننده این کتاب در این فضای خیالی برای واقعی بودن و یا نبودن این داستان، گیج می‌ شود. حرف ها و مکالمه هایی که در این کتاب نقل و قول می‌ شود، شور و شوق خواندن صفحات این کتاب را افزایش می‌ دهد. شاید در ابتدا تصور کنید که این کتاب‌ فقط برای کودک و نوجوان مناسب است. اما به دلیل محبوبیت و متن جذابی که دارد بارها و بارها چاپ شده و به بیش از 280 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. برای خواندن این کتاب فرقی بین کودک و میانسال نیست. در هر صورت با خواندن خط به خط این ‌کتاب، از این متون زیبا لذت خواهید برد.

شرح بسیار مختصری از کتاب شازده کوچولو نیمه اول سیاره ها

آنتوان دوسنت اگزوپری در کتاب شازده کوچولو ، داستان پسرکی را نقل می‌ کند که در سیاره ای به نام ب 612 با گلی به رنگ سرخ و 2 آتش فشان تقریباً خاموش می‌ زیست. شازده کوچولو در این داستان، شیفته و عاشق گل خود شده است. به همین دلیل حس غروری به گل دست می‌ دهد و حرف هایی در این میان رد و بدل می شود که قلب این پسرک را می‌ شکند. در نتیجه پسرک تصمیم به ترک سیاره خود می‌ گیرد. پسرک در این سفر دور و دراز به 7 سیاره پای می‌ گذارد. در هر کدام از این سیاره ها مکالمه های بسیار جالب و شگفت انگیزی رد و بدل می‌ شود. در اولین سیاره با پادشاهی ملاقات می‌ کند. از گفت و گو با این پادشاه، پسرک نتیجه می‌ گیرد که برخی به اشتباه گمان می‌ دارند که همیشه حق زندگی با آن هاست.

در دومین سیاره با فردی خودشیفته رو به رو می‌ شود. در نتیجه پسرک می‌ فهمد که برخی از افراد بیش از اندازه خود را بالا می‌ گیرند و از دیگران عیب جویی می‌ کنند. در سومین سیاره با فردی آشنا می‌ شود که مدام در حال نوشیدن ‌مِی می‌ باشد. این فرد به طور دائم حسرت گذشته و نگران آینده خود است. دلیل خوردن مِی‌ به دلیل فراموشی این زخم و ناراحتی می‌ باشد. جالب است بدانید که مصاحبه شازده کوچولو و این فرد در این سیاره بسیار شگفت انگیز است.

شرح مختصری از کتاب شازده کوچولو نیمه دوم سیاره ها

در چهارمین سیاره کتاب شازده کوچولولو ملاقات تاجر با پسرک صورت می‌ گیرد. وی با تاجری آشنا ‌‌می شود که در تمام مدت زندگی خود، فقط سه بار کار خویش را تعطیل کرده است. این فرد هیچ گونه لذتی از زندگی خویش نمی برد و دائم در حال کار و تلاش است. در پنجمین سیاره با یک فانوس بان آشنا می شود. فانوس بان نماد اشخاصی ‌می‌ باشد که بدون فکر برای درست و غلط بودن یک کار، آن را دائماً انجام ‌می‌ دهند. در ششمین سیاره با پیرمردی جغرافی دان رو به رو ‌می‌ شود که این فرد فردی دانا و توانگر است. در آخرین سیاره، به زمین ‌می‌ رسد و در کنار انسان ها احساس غریبی ‌می کند. به دلیل اینکه همه افراد حاضر در این سیاره هدف خود را به دست آوردن قدرت و ثروت قرار داده اند.

جالب است بدانید که شازده کوچولو زبان کودکانه ای دارد اما تنها یک ذهن بزرگسال و انتزاعی از پس درک مضامین پنهان آن بر خواهد آمد. از دیگر داستان های به این شکل به دست نویسنده توانا، صمد بهرنگی نوشته شده است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مقاله “ صمد بهرنگی تنها متعلق به دنیای کودکان است؟ + بیوگرافی ” را مطالعه فرمایید.

از جالب ترین نکات در مورد این کتاب که هر فردی باید بداند

باید بدانید که ویژگی های رفتاری این پسر در کتاب شازده کوچولو، شباهت بسیار زیادی به رفتارات و علائم کودکی آنتوان دو سنت اگزوپری دارد. البته ناگفته نماند که خلبان در این ‌کتاب، خود اگزوپری است. شرح داستان بر این قرار است که در سال 1939 به صورت کاملاً واقعی هواپیمای اگزوپری سقوط کرده و وی از این تجربه در نوشتن داستان خود استفاده کرده است.
عده ای ‌می گویند که گل سرخ در این داستان، نمادی از همسر نویسنده این اثر است. زیرا برخی بر ا‌ین باورند که همسر وی فردی تند مزاج و مبتلا به آسم بود. گل سرخ در این نوشته سرفه ‌می کند. همان گونه که افراد مبتلا به آسم در طول شبانه روز سرفه ‌می کنند.

چند درس به یاد ماندنی از این ‌کتاب

تجربیات گوناگونی در کتاب ها نهفته است. این که فردی دست به قلم بردارد و خیالات و واقعیات ذهن و قلب خود را به تصویر بکشد، کاری بسیار هنرمندانه است. افراد ذهنیات گوناگونی دارند. چه بسا با خواندن سطری از کتاب، زندگی آدمی متحول شود. البته باید در نظر داشت که خوانندگان کتاب، باید نتیجه گیری های کاملاً درستی را از متن داشته باشند. ما در این زیر به درس های به یاد ماندنی کتاب شازده کوچولولو خواهیم پرداخت.

• به اعداد و ارقام توجه زیادی نکنیم.
• در کنار کار، تفریح لازم است.
• نباید وقت خود را صرف کارهای کم ارزش کنیم. «به درستی و نادرستی انجام کارهای خود دقت ویژه ای نماییم»
• در رابطه ها مغرور نباشیم.
• قلب انسان به محافظت و نگهداری نیازمند است.
• ترک وطن، غم و اندوه به دنبال دارد.
• از محل زندگی خود محافظت کنیم.
• دیگران را نه از روی کلمات، بلکه از رفتار هایشان قضاوت کنیم.
• این رابطه ها هستند که زندگی ما را ارزشمند ‌می‌ کنند.

سخن آخر

در کتاب شازده کوچولو شما در دنیای جدیدی از مکالمه های ساده و در عین حال قابل تأمل پای ‌می‌ گذارید. این کتاب به صورتی نوشته شده است که برای کودکان و نوجوانان قابل فهم باشد. اما بزرگسالان نیز با خواندن خط به خط این متون لذت خواهند برد. درس های زیادی در این کتاب کم حجم نهفته است. ما فقط توانستیم برخی از متداول ترین آن ها را بیان نماییم. یکی از جالب ترین شخصیت ها در این داستان، ملاقات روباه با شازده کوچولو ‌می‌ باشد.

شازده کوچولو قصد دوستی و اهلی کردن روباه را دارد که روباه از این عمل سرباز ‌می زند. دلیل سرباز زدن روباه، ارتباط مستقیم اهلی شدن با وابستگی می باشد. پیشنهاد ‌می‌ کنیم این کتاب‌ را خریداری کنید و از خواندن آن لذت ببرید. اردیبهشت بوک یکی از بهترین فروشگاه های فعال در زمینه فروش اینترنتی کتاب‌ ‌می‌ باشد. برای خرید کتاب شازده کوچولو به فروشگاه ما مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا