چهره هااردی نوشتاردی نوشتی هاسرزمین کهن

فردوسي؛ سراينده‌ي نامه شهرياران

فردوسي؛ سراينده‌ي نامه شهرياران

بدون شك بخش بزرگي از فرهنگ و ادبيات غني ايران زمين، اعتبار خود را مديون شاعري است كه او را حكيم سخن و بزرگ‌ترين شاعر پارسي‌گوي مي‌ناميم و شكوه ادبيات حماسي ايران را با نام و اعتبار او گره مي‌زنيم.

حكيم ابولقاسم فردوسي، برگ زريني براي عظمت و تاريخ سرزميني است كه نفس‌هاي بي‌جان هنر و ادبش را به قله‌هاي افتخار رساند و ميراث خود را براي جهانيان به يادگار گذاشت.

حكيم ابولقاسم فردوسي طوسي (زاده 329 هـ.ق – درگذشته 418 هـ.ق) دهقان‌زاده‌اي بود كه در روزگار سامانيان در طوس چشم به جهان گشود. او را بدون شك مي‌توان بزرگ‌ترين حماسه‌سراي جهان ناميد.

شاهنامه فردوسي- اردي نوشت    شاهنامه فردوسي تجلي از فرهنگ و خرد يك ملت است، ملتي كه در خط به خط اين اشعار جاودانه شده‌اند. فردوسي در سال 370 هـ.ق به نظم درآوردن شاهنامه را آغاز كرد و بزرگ ترين و پرمايه‌ترين مجموعه شعري به جا مانده از عهد ساماني و غزنوي را از خود برجاي گذاشت.

شاهنامه فردوسي- اردي نوشت

ما در سفر به دل شاهنامه با سه بخش از روايت ان روبه‌رو مي‌شويم؛ قسمت اساطيري كه با دوران اولين پادشاهان آغاز و با تكامل ايرانيان به پايان مي‌رسد، بخش دوم روايت پهلواني و حماسي است كه با ظهور دلاوراني همچون رستم و نبردهاي ايران و توران به پيش مي‌رودو بخش انتهايي آن، بخش تاريخي شاهنامه و فروپاشي سلسله‌هاي باستاني ايران و در نهايت حمله اعراب به سرزمين ايران است.

معرفي پادكست:

معرفي پادكست فردوسي - اردي نوشت

 

معرفي كتاب:

معرفي كتاب فردوسي- اردي نوشت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا