متفرقه

صادق هدایت که بود و چرا خودکشی کرد؟

صادق هدایت یکی از بهترین و برجسته ترین فرد در عرصه هنر و ادبیات ایرانی محسوب می شود. همان طور که می دانید کشور ما ایران نویسندگان، شاعران و روشنفکران بسیاری از گذشته تا کنون داشته است. که آثار این افراد همچنان در بین مردم مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی زندگی و آثار یکی از این افراد بپردازیم. کمتر کسی است که نام صادق هدایت را نشنیده و یا در رابطه با آثار و نوشته های او مطلبی نخوانده باشد. او از جمله نویسندگان و مترجمان ایرانی بود.

وی آثار زیادی نیز از خود به جای گذاشته است. در این نوشته قصد داریم این نویسنده ایرانی را بیشتر معرفی کنیم. همچنین آثار وی را مورد بررسی قرار دهیم و بیش تر و بهتر با این فرد برجسته آشنا شویم. گفتنی است یکی از خبرهایی که در زمان انتشار آن ابهاماتی را ایجاد کرد خودکشی صادق هدایت بود. ما در ادامه این مقاله به بررسی علل خودکشی این اهل قلم خواهیم پرداخت. پس تا ادامه این مقاله همراه ما باشید.

بیوگرافی صادق هدایت

صادق هدایت متولد 28 بهمن 1281 هجری می باشد. وی در تهران و در خانواده ای اشرافی دیده به جهان گشود. خانواده پدری وی پر جمعیت بوده و او دو برادر و دو خواهر بزرگ تر و یک خواهر کوچک تر از خود داشت. گفتنی است نام پدر او اعتضاد الملک و نام مادرش زیور الملوک بود. پدر و برادران او از جمله مردان سیاسی و شناخته شده دوران خود بودند.

تحصیلات او در سن 6 سالگی با ورود او به مدرسه علمیه تهران آغاز شد. گفتنی است او در ادامه تحصیلاتش وارد دبیرستان دارلفنون و سپس مدرسه سن‌لویی شد.  در سال 1303 از این مدرسه فارغ التحصیل شده و به ادامه تحصیل در در رشته ریاضی بلژیک پرداخت. از آن جایی که علاقه ای به این رشته نداشت بعد از مدتی آن را رها کرد و در سال 1305 به پاریس رفت.

بیشتر بخوانید: آیا صادق چوبک پیرو مکتب ناتورالیسم است؟

آثار صادق هدایت

از صادق هدایت آثار و نوشته های بسیاری در قالب داستان و ترجمه باقی مانده است. در واقع می توان شروع نویسندگی او را مربوط به دوران ورود وی به مدرسه سن لویی که به عنوان مدرسه فرانسوی ها شناخته می شد دانست. چرا که در آن دوران با ادبیات جهان آشنا شد. طبق بررسی های انجام شده این نویسنده معاصر دارای روحیات حساسی بوده است. به طوری که از طرفداران گیاه خواری بوده و نسبت به حیوانات نیز بسیار حساس بود. این حساسیت تا حدی بود که صادق هدایت در این زمینه نیز کتاب هایی نوشته است. از این جمله این آثار می توان به «انسان و حیوان» و «فواید گیاهخواری» اشاره کرد.

از جمله معروف ترین آثار صادق هدایت می توان به رمان کوتاه «بوف کور» اشاره کرد. این اثر به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده و بارها مجدد چاپ شده است. از دیگر آثار این نویسنده می توان به «زنده به گور»، «پروین دختر ساسان»، «سه قطره خون»، «سایه روشن»، «سگ ولگرد»، «حاجی آقا» اشاره کرد. او در پاسخ به فضای سیاسی نابسمامان آن دوره و مشکلات آن نیز با زبان طنز کتاب هایی را نیز ارائه کرده است، از جمله آثار طنز او می توان به «واغ واغ ساهاب» اشاره کرد.

علت خودکشی این اهل قلم

طبق شواهد موجود و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد. صادق هدایت در طول دوره زندگی خود دو بار اقدام به خودکشی کرده است که در سری اول، نجات یافت. دومین خودکشی وی باعث از دست دادن جان وی شد. گروهی از اشخصا، افسردگی و روحیات خاص وی را علت این اقدام می دانند. به طوری که معتقدند دلیل اولین خودکشی وی، مشکلات عاطفی بوده که در آن دوران داشته است. وی در اولین اقدام به خودکشی خود را به رودخانه مارن فرانسه انداخت. مردم با دیدن صحنه به محل رفته و توانستند او را نجات دهند.

شرایط بد سیاسی و اجتماعی ایران در دوران زندگی او، روحیات خاص وی و مشکلاتی که در زندگی او وجود داشت همه دست به دست هم دادند تا نتواند تاب بیاورد. سر انجام در سال 1330 در پاریس دوباره دست به خودکشی زد و به زندگی خود پایان داد. لازم به ذکر است در رابطه با علت خودکشی صادق هدایت ابهامات و نظرات متفاوتی از طرف گروه های مختلف موافق و مخالف وی ذکر گشته است. به طوری که گروهی علت خودکشی وی را اشراف زاده بودن وی و عدم اعتقادات ایمانی وی می دانستند. از طرفی گروهی دیگر فشارهای زندگی وی را عامل این اقدام می دانستند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین کتاب های عباس معروفی + خلاصه هر کدام

آرامگاه این نویسنده

همان طور که اشاره شد صادق هدایت در سال 1330 در پاریس در اثر خودکشی از دنیا رفت. وی با بازگذاشتن گاز اجاق در خانه اجاره ای خود، اقدام به خودکشی کرده بود. مراسم خاکسپاری وی با همراهی تعدادی از ایرانیان انجام گرفت. وی را در قبرستان پرلاشز و در قطعه 85 به خاک سپردند. لازم به ذکر است این قبرستان از گورستان های مشهور جهان و هم چنین پاریس می باشد.
مزار این نویسنده به شکل هرمی طراحی گشته است. نلگفته نماند طراحی این مزار کار معماری ایرانی با نام علی سردار افخمی می باشد. شکل خاص مزار با رنگ سیاه و شکل جغد روی آن، توجه بسیاری از افراد را که به این مکان رفته اند به خود جلب کرده است.

مشاهده و خرید آثار صادق هدایت از اردیبهشت بوک

در پایان با توجه به نکاتی که در رابطه با زندگی و آثار صادق هدایت ارائه گشت. افراد متخصص او را از جمله داستان نویسان نوین ایرانی و با سبکی متفاوت می دانند. این نویسنده روشنفکر ایرانی علاوه بر نویسندگی، نقاشی هایی هم از خود به جای گذاشته است. انزوا و تنهایی در بسیاری از آثار وی دیده می شود.برخی معتقدند آثار این نویسنده معاصر بعد از درگذشت او بیشتر شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. شما کاربر گرامی می توانید رمان، مجله و آثار صادق هدایت را از بخش کتاب بزرگسال وب سایت فروشگاهی ما با بهترین کیفیت و قیمت خریداری نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا