متفرقه

آشنایی با 7 رمان شاهکار ایرانی

بدون شک انتخاب بهترین رمان و شاهکار ایرانی در بین داستان‌هایی که تا به امروز چاپ شده‌اند کار چندان راحتی نخواهد بود. لازم به ذکر است افراد سلیقه کتاب خوانی یکسانی ندارند و هر کسی منحصر به فرد عمل می‌کند. بارها این امر به وجود آمده است یک رمان شاهکار ایرانی منتقدین بسیاری را به سمت خود جذب کرده است؛ اما برای افرادی نیز جذاب نخواهد بود! در ادامه سعی داریم شما را با برخی از رمان‌های پرفروش و محبوب بیشتر آشنا کنیم.

لیست بهترین رمان‌های ایرانی

تاریخچه رمان به اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 برمی‌گردد، دقیقاًً همان زمانی که مشروطه بوده است. در این زمان در ایران صنعت چاپ روز به‌ روز گسترش بیشتری پیدا می‌کرد و رمان‌های خارجی در ایران ترجمه و چاپ می‌شدند. در همین دوران نیاز به رمان‌های ایرانی بیش از پیش احساس شد و نویسندگان بزرگ ایرانی دست به نگارش رمان شاهکار ایرانی زدند. نتیجه این تاریخچه گنجینه‌ای گران بها از آثار فوق‌العاده شده است.

1. تهران مخوف، رمان شاهکار ایرانی 

یکی از آثاری که سال‌های سال است از انتشارات آن گذشته است و یکی از اولین رمان های شاهکار ایرانی به شمار می‌رود. ژانر این اثر اجتماعی حادثه‌ای بوده که به صورت خاصی وارد عمق جامعه ایران در اواخر دوره قاجار رفته است. تهران مخوف توسط مشفق کاظمی نوشته است که توصیف فساد، ناامنی اجتماعی و فحشا در دوران بعد از مشروطه به خوبی و شفاف نوشته شده است. نویسنده این شاهکار زمانی که 26 سال داشت رمان خود را در آلمان به اتمام رسانده است و اولین چاپ آن نیز به سال 1305 برمی‌گردد. تهران مخوف سال‌ها است که جز پرطرف‌دارترین رمان‌های ایرانی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اولین رمان نویس ایرانی کیست؟ + معرفی آثار وی

2. بوف کور

یکی از رمان‌های شناخته شده صادق هدایت، نویسنده معروف ایرانی بوف کور می‌باشد. این رمان شاهکار ایرانی به سبک فرا واقعی و تگ گویی راوی نوشته شده است. راوی در این داستان توهم و پندارهای تلخ و شیرینی را بیان می‌کند. بدون شک این اثر یکی از بهترین رمان‌های ایرانی به شمار می‌رود. بوف کور تا به امروز در 70 کشور و در 32 زبان ترجمه شده است و طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است. یکی از معروف‌ترین جمله‌های این کتاب که امروزه در بسیاری از شبکه‌های مجازی دیده می‌شود (در زندگی زخم‌هایی هست که مثل خوره روح را آهسته و در انزوا می‌خورد و می‌تراشد). برای خرید رمان بوک کور به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

3.چشم‌هایش، رمان شاهکار ایرانی 

 یکی از عاشقانه‌ترین و ماندگارترین آثار در بین رمان‌های ایرانی که تا به امروز تعداد چاپ‌های آن از دست خارج شده است رمان شاهکار ایرانی چشم‌هایش می‌باشد. این اثر نوشته بزرگ علوی است که برای نخستین بار در سال 1331 توسط انتشارات نگاه به چاپ رسیده است. شما می‌توانید امروزه از نسخه الکترونیک، نسخه صوتی و چاپی این کتاب استفاده کنید. لازم به ذکر است رمان چشم‌هایش به عربی ترجمه شده است و در لبنان طرف‌داران بسیاری به دست آورده است. از دیگر زبان‌هایی که این اثر فوق‌العاده ترجمه شده است می‌توان به زبان کردی در سال 8002، زبان هورمی در سال 1397 و به زبان کردستان عراق در سال 2018 اشاره کرد. این شاهکار ایرانی یک داستان عاشقانه که در رگه‌های سیاست به هم آمیخته شده است را برای ما ارائه داده است؛ داستان عشق نافرجام بانویی به نام فرنگیس. برای خرید رمان چشم هایش به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

4. شوهر آهو خانم

یکی از محبوب‌ترین نویسنده‌ها قبل از دهه 50 علی‌محمد افغانی می‌باشد. این نویسنده با ارائه رمان شاهکار ایرانی شوهر آهو خانم نام خود را در تاریخ به ثبت رسانده است. در سال 1340 این اثر برای اولین بار به چاپ رسیده است. در آن زمان ناشران از انتشار این کتاب طفره رفته‌اند و این نویسنده با هزینه شخصی خود شوهر آهو خانم را به چاپ رسانده است. در همان سال انتشار این کتاب به عنوان بهترین کتاب سال شناخته شده است و تا به امروز در دسته شاهکارهای رمان ایرانی برای خود جای گرفته است. این رمان داستان سال 1313 در کرمانشاه را روایت می‌کند. رمان علی‌محمد افغانی داستان به با حضور شخصیت‌های اصلی در اطراف آهو خانم که زنی بسیار زحمتکش است را برای ما به تصویر می‌کشد. برای خرید رمان شوهر آهو خانم به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

5. تنگسیر، رمان شاهکار ایرانی

رمان تنگسیر اولین رمان صادق چوبک، رمان تنگ‌ می‌باشد که امروزه این اثر به عنوان رمان شاهکار ایرانی شناخته می‌شود. تنگسیر در سال 1342 به چاپ رسیده است و تا به امروز در دسته پرفروش‌ترین رمان جای داشته است. این رمان علاوه بر داشتن یک داستان فوق‌العاده، شخصیت پردازی عالی نیز داشته است. یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار در این کتاب زائر محمد بوده که نقش محور اصلی را به گردن گرفته است. در حقیقت در این اثر این فرد سمبل شجاعت، جوانمردی را به رخ می‌کشد که با داشتن اعتقادات دینی، شرافت ذاتی و… نمی‌تواند از انتقام گرفتن روی برگرداند. ماجرای این رمان ایرانی در بوشهر اتفاق افتاده است. این اثر در حقیقت یکی از مهم‌ترین اثرهای ادبی در ایران به شمار می‌رود که نویسنده‌های زیادی از این کتاب الهام گرفته‌اند. برای خرید رمان تنگسیر به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

6. سمفونی مردگان

بدون شک یکی از مهم‌ترین اثر عباس معروفی اثر سمفونی مردگان می‌باشد. این کتاب امروزه در دسته رمان شاهکار ایرانی جای گرفته است. داستان این اثر در حقیقت در خصوص یک خانواده ایرانی است که در اوج جنگ جهانی و قحطی در شهرهای شمال غرب ایران هستند. اصلی‌ترین شخصیت این داستان آیدین می‌باشد، یک پسر شاعر و روشن فکری است که در یک خانواده پدرسالار و سنتی زندگی می‌کند. برای خرید رمان سمفونی مردگان به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین کتاب های عباس معروفی + خلاصه هر کدام

7. من او، رمان شاهکار ایرانی 

یکی از بهترین داستان‌های عاشقانه که در اواخر دهه 70 و در سال 1378 توسط رضای امیرخانی نوشته شده است من او می‌باشد. این کتاب را برای اولین بار انتشارات افق به چاپ رسانده است. این رمان شاهکار ایرانی در حقیقت داستان عاشقانه‌ای را روایت می‌کند که در دوران قدیم تهران رخ داده است. روایت عشق علی و مهتاب! علی پسر و نور چشم یک خانواده بسیار ثروتمند، نامدار و مذهبی در تهران است که عاشق دختر پیشکار خانه یعنی مهتاب می‌شود. فضاسازی که این کتاب دارد بدون شک شما را با حال و هوای تهران قدیم، سال‌های انقلاب و دوره پهلوی خواهد برد. رمان من او در حقیقت توسط دو راوی گفته می‌شود، یکی نویسنده و دیگری علی فتاح که شخصیت اصلی می‌باشد. برای خرید رمان من او، به فروشگاه اردیبهشت بوک مراجعه کنید.

سخن آخر

در طول تاریخ ادبیات ایران نویسنده‌های بزرگ و نامدار زیادی وجود داشته‌اند که آثار با ارزشی را نیز به جای گذاشته‌اند. این آثار امروزه به عنوان گنجینه ادبیان در ایران به شمار می‌رود. تاریخ ادبیات ایران به افراد مانند صادق هدایت، عباس معروفی و… تعلق گرفته است. انتخاب رمان شاهکار ایرانی بدون شک باید با توجه به سلیقه شما انتخاب شود. شما چه آثاری را می‌پسندید؟ به راحتی می‌توانید آثار مد نظر خود را از اردیبهشت بوک دریافت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا