پیشنهاد کتابچهره ها

هاروکی موراکی، نویسنده ی بی نظیری که شیفته ی موسیقی بود

هاروکی موراکی نویسنده و موسیقیدان ژاپنی جزء افراد موفق در دنیای موسیق و نویسندگی است. این هنرمند موفق با وجود علاقه‌ی بسیار زیادی که به حوزه‌ی موسقی داشته داستان‌های بسیار زیبایی را ارائه کرده است. در این مقاله کمی بیشتر با این فرد موفق آشنا می‌شویم.

هاروکی موراکامی را می‌شناسید؟

موراکامی در سال 1949 در شهر کیوتو متولد شد. مادر و پدر وی ادبیات ژاپنی تدریس می‌کردند. فرهنگ غرب از همان دوران کودکی تاثیر خود را بر هاروکی گذاشت. او علاقه‌ی زیادی به موسیقی و ادبیات پیدا کرد. به طوری که زمان خود را با خواندن طیف گسترده‌ای از آثار نویسندگان اروپایی و آمریکایی می‌گذراند.

جلب توجه هاروکی موراکی به دنیای موسیقی

ملاقات با آرت بلیکی (درامر) در سال 1964، در شهر کوبی شروع توجه ویژه او به موسیقی جاز شد. همین علاقه منجر شد تا یک کلوب جاز به اسم «پیتر کت» باز کند. هاروکی موراکامی به کمک همسرش، یوکو، این کلوب را به مدت هفت سال اداره کردند. آن‌ها در طول روز قهوه سرو می‌کردند، شب غذا و نوشیدنی به مهمانان می‌فروختند و تمامی کارها از جمله شستن ظرف ها، هماهنگ کردن با گروه های موسیقی، تمیز کردن زمین، درست کردن نوشیدنی‌ها و تزئینات کلوپ بر عهده‌ی خودشان بود. زمان استراحت این هنرمند به نوشتن رمان اختصاص داشت. متونی که به صورت مداوم به گربه ها، کلوب ها و البته موسیقی جاز اشاره داشت. در نهایت با وجود اینکه «پیتر کت»، تجارت موفقی بود اما تصمیم گرفتند کلوپ را تعطیل کنند تا هاروکی موراکی زمان بیشتری را به کار نوشتن اختصاص دهد.

ورود هاروکی موراکی به دنیای نویسندگی

در سال ۱۹۷۹ وسط یک مسابقه‌ی بیس بال در ورزشگاه ایده‌ی نوشتن کتاب به ذهن هاروکی رسید. او روی یکی از مبل‌های کلوپش نوشتن را آغاز کرد. نتیجه‌ای که در پی داشت بسیار تحسین برانگیز بود. نویسنده این کتاب، موفق به دریافت جایزه‌ گوتزو شد. همین پیروزی موراکی را به دنیای نویسندگان سوق داد. تلاش بیشتر او باعث شد دومین جلد از سه‌گانه‌ای که بعدها به سه‌گانه‌ی موش معروف شد منتشر گردد. نام این اثر پین بال ۱۹۷۳ می‌باشد. دومین جایزه هم برای این نویسنده رقم خورد. کسب جایزه‌ی ادبی باعث شهرت این نویسنده‌ی نوظهور شد. این موفقیت‌ها باعث شد که هاروکی موراکی کلوپ را تعطیل کند و نویسندگی را به‌عنوان شغل اصلی انتخاب کند.

معرفی چند مورد از آثار مشهور هاروکی موراکی

نثر جادویی او و داستان‌های سورئال این نویسنده، مسئله‌ای است که بیش از هر ویژگی دیگری، او را منحصر به فرد کرده است. در ادامه چند مورد از آثار مشهورش را معرفی می‌کنیم.

اثر اول شخص مفرد از هاروکی موراکی

این کتاب هشت داستان کوتاه از این نویسنده‌ی مشهور ژاپنی ارائه می‌دهد. در متحوای این اثر المان رئالیسم جادویی به همراه المان‌های فرهنگی و بومی ژاپن ترکیب شده و در نهایت تبدیل به اثری فوق‌العاده شده که ضمن وجود روح ادبیات مدرن جهان غرب، حس آشنای شرقی را برای مخاطبش تداعی می‌کند. کل این هشت داستان از زبان اول شخص ارائه می‌گردد. داستان‌های این مجموعه عبارتند از: خامه، بر بالین سنگی، چارلی پارکر بوسا نووا می‌نوازد، با بیتلز، اعترافات میمون شیناگاوایی، کارناوال، مجموعه اشعار یاکولت سوالوز و اول شخص مفرد.

سفر به دنیای ارواح با «کشتن شوالیه دلیر»

این تازه‌ترین اثر این نویسنده است و در دو جلد و ۶۴ فصل ارائه شده است. محتوای این کتاب حول سه محور اصلی ترس، عشق و تنهایی می‌باشد. ماجرای این داستان در ارتباط با یک نقاش اهل توکیو است که همسرش او را ترک می‌کند و برای مدتی برای منزل یک نقاش مشهور در کوهستان زندگی می‌کند. ناگهان چشمش به یک تابلو در اتاق زیر شیروانی می‌خورد و ماجرای رازآلود کتاب شروع می‌شود.

عاشقانه‌ی «چوب نروژی» یا «جنگل نروژی»

این اثر برگرفته از آهنگی از گروه «بیتلز» است. این اثر به نوعی رابطه‌ای عاشقانه ساده و خالی از جادو را بیان می‌کند. این داستان روایتگر اتفاقاتی از جمله روابط عاطفی دختر و پسر و خودکشی افراد در بستر رویدادهای اجتماعی و سیاسی ژاپن از جمله اعتراضات دانشجویان ژاپنی به نظام حاکم می‌باشد.

روایت موازی «سرزمین عجایب بی‌رحم و ته دنیا»

این اثر، اوج هنرمندی هاروکی موراکامی را نمایش می‌دهد. سرزمین عجایب بی‌رحم و ته دنیا دو داستان در یک کتاب است، که به صورت موازی و همراه با هم روایت می‌شوند. یکی از داستان‌ها در مورد جوانی عجیب و غریب است که به گونه‌ای تربیت شده تا از ضمیر ناخودآگاهش برای رمزنگاری بهره ببرد. داستان دوم، در ارتباط با سرزمینی با نام ته دنیا است. در این سرزمین سایه‌ی افراد به وسیله‌ی کارد جدا شده است. هیچ شخصی حق داشتن سایه و البته حق داشتن ذهن را ندارد. لازم است این داستان را با توجه کامل بخوانید تا مفاهیم آن را متوجه شوید.

زندگی یک عاشق «پین بال، ۱۹۷۳»

«پین بال، ۱۹۷۳» این کتاب از اولین نوشته‌های هاروکی موراکی است. این داستان در مورد فردی است که با خواهر دو قلو خود زندگی می‌کند و به بازی پین بال علاقه‌ی بسیار زیادی دارد. اتفاقاتی از جمله جنبش‌های دانش‌آموزی ژاپن، نامزد سابقش، راه انداختن یک دارالترجمه و البته عشق ناگهانی و غیر قابل کنترلش به پین بال در کنار یکدیگر مطالعه این اثر را برای خواننده جذاب کرده است.

کافکای سرگردان در «کافکا در ساحل»

یکی از مشهورترین آثار هاروکی موراکامی «کافکا در ساحل» است. این اثر هم مثل روایت موازی سرزمین عجایب بی‌رحم و ته دنیا دو داستان همزمان با هم پیش می‌روند. فصل‌های فرد کتاب، در مورد کافکای ۱۵ ساله که از خانه فرار کرده تا مادر و خواهرش را پیدا کند. فصل‌های زوج کتاب، در مورد ناکاتای مرموز و عجیب و غریب است که در سال‌های پیری‌اش، شغلی تازه پیدا کرده است. شغل جدید او یافتن گربه‌ها است. همان طور که اشاره شد آثار هاروکی موراکی به المان‌های از جمله موسیقی و گربه بسیار زیاد توجه شده است.

هاروکی موراکامی در اردیبهشت بوک

در این مقاله یکی شما را با هاروکی موراکی نویسنده‌ی بی‌نظیری که شیفته‌ی موسیقی بود آشنا کردیم. اگر به مطالعه‌ی کامل آثار این نویسنده‌ علاقه‌مند هستید می‌توانید آثار هاروکی موراکامی او را از اردیبهشت بوک تهیه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا