نوشت افزار (لوازم التحریر)

چطور باید از پلنر تحصیلی استفاده کنیم؟

همانطور که می دانید یکی از المان‌های موفقیت در درس و امتحانات، برنامه‌ ریزی است. ابزارهای بسیار زیادی برای مدیریت زمان و انجام امور به نحو احسن وجود دارد، از جمله اپلیکیشن‌های گوشی و دفترهای برنامه ریزی و غیره در این مقاله قصد داریم در ارتباط با پلنر تحصیلی که به شما کمک می‌کند بهتر از قبل درس‌های خود را مطالعه کنید صحبت کنیم.

دفتر برنامه ریزی چه وسیله‌ای است؟

دفتر برنامه ریزی چه وسیله‌ای است؟

هدف گذاری یکی از اقدامات افراد موفق است. هر شخصی در هر زمینه‌ای که فعالیت دارد برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، باید اقدامات لازم را پله به پله جلو ببرد. پلنر تحصیلی، نوشت افزاری است که به شکل‌ و مدل های مختلفی به بازار ارائه می‌شوند و برای قشر محصل فوق العاده کاربردی است. این ابزار کمک می‌کند تا تمامی اقدامات کوچک و بزرگی که می‌تواند موفقیت شما را رقم بزند با جزئیات کامل ثبت شوند، اولویت بندی شوند و بر اساس درجه‌ی اهمیت انجام شوند. به این صورت مسیر شما برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب خودتان روشن می‌شود.

هدف استفاده از این ابزار چیست؟

۱. سازماندهی بهتر امور روزانه، هفتگی، ماهیانه و حتی دراز مدت‌تر مثل سالیانه
۲. راندمان فعالیت‌های خود را ارتقا دهید
۳. یادگیری مدیریت زمان و هندل کردن کارهای بسیار زیاد
۴. زندگی هدفمندی خواهید داشت و در پی آن انگیزه‌ی شما ارتقاء می‌یابد

یک پلنر تحصیلی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک پلنر تحصیلی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در ابتدا باید بدانیم که یک دفتر برنامه ریزی درسی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که به مطالعه ی بهتر و دقیق تر شما کمک کند‌.

زمان‌ بندی دقیق

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک پلنر تحصیلی زمان بندی دقیق آن است به صورتی که تعیین کنید برای اقدامات تعیین شده چه بازه‌ی زمانی نیاز دارید و چه وقع باید انجام دهید.

اولویت بندی اقدامات

بعد از لیست اقدامات باید آن‌ها را به چهار گروه تقسیم کنید. این تقسیم بندی باید با این شکل زیر باشد:

  1. فوری و مهم
  2. فوری غیر مهم
  3. غیر فوری و مهم
  4. غیر فوری غیر مهم

به عنوان مثال تمرین برای درسی که شش ماه دیگر امتحان دارید جزء گروه مهم و غیر فوری است. یا مثلا یک برنامه‌ی تفریحی مثل سفر در زمان کنکور جزء اقدامات غیر مهم و غیر فوری محسوب می‌شود. بر این اساس باید قسمتی از پلنر خود را برای اولویت بندی کارها اختصاص دهید. سپس بازه‌ی زمانی مشخص برای انجام آن‌ها در نظر بگیرید. در این صورت ذهن ما بر روی انجام اقدامات متمرکزتر خواهد شد.

قسمت ارزیابی رسیدن به اهداف

یک دفتر برنامه ریزی مناسب معمولا بخش اختصاصی برای ارزیابی روزانه، هفتگی و ماهانه دارد. این بخش کمک می‌کند تا اقداماتی که در جهت رسیدن به اهداف شما کمک می‌کند را تقویت کنید.

بخش‌های مختلف یک پلنر تحصیلی مناسب

بخش‌های مختلف یک پلنر تحصیلی مناسب

دفترهای برنامه ریزی معمولا از بخش‌های مختلفی تشکیل شدند. یک پلنر مناسب تحصیلی شامل یک سری بخش‌ها می باشد که در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد.

بخش برنامه ریزی روزانه در پلنر تحصیلی

در بخش مربوط به مدیریت زمان روزانه شما باید اقدامات اصلی طول روز را یادداشت کنید. توصیه می‌کنیم سه الی چهار اقدام مهم روزانه را ثبت نکنید. بازه‌ی زمانی برای انجام هر یک مشخص کنید. خیلی از افراد با در نظر گرفتن ساعت مشخص برای شروع و پایان کار دچار استرس می‌شوند. بعضی از افراد هم با در نظر گرفتن بازه‌ی زمانی مشخص بهتر کارهای خود را مدیریت می‌کنند.

در بخش روزانه یک جدولی است برای انجام کارهایی که در زمان مطالعه به ذهن ما خطور می‌کنند. مثلا تماس با فردی. خیلی از اوقات با نوشتن همین فکر ذهن ما بر روی انجام فعالیت‌های روزانه متمرکزتر می‌شود. در پایان روز حتما خود را پایش کنید. چه بازه‌ی زمانی مطالعه داشتید و اینکه از عملکرد روزانه‌ی خود رضایت داشتید یا خیر. اگر هدف شما آزمون سراسری است حتما تعداد تست و درصد‌های هر درس را به صورت روزانه ثبت کنید.

مرورهای خود را ثبت کنید

به یاد داشته باشید کلید موفقیت شما در آزمون‌های بسیار مهم صرفا پیشروی نیست. براساس منحنی فراموشی باید دروس خود را مرور کنید. بهترین بازه‌های زمانی مرور یک روز بعد، یک هفته بعد، یک ماه بعد و چهار ماه بعد از مطالعه اصلی است. تاریخ‌های مهم مرور را در پلنر تحصیلی طبق زمان های گفته شده ثبت کنید.

یک درصد رشد روزانه خود را ثبت کنید

همه ابعاد زندگی ما درس نیست. چقدر خوب که در کنار درس رشد شخصیت هم در نظر داشته باشیم. تقریبا بدون روزهای تعطیل ۳۰۰ روز داریم. روزانه یادگیری یک نکته جدید در راستای ارتقای شخصیت در پایان سال حدود ۳۰۰ درصد رشد خواهید داشت! بیت کوین هم در این حد در یک بازه‌ی زمانی تقریبا یک ساله چنین رشدی نخواهد داشت.

پایش هفتگی در پلنر تحصیلی

یک بازنگری فوق العاده مهم هم در پایان هفته داریم. در پایان هفته این سوالت را از خود بپرید و به دنبال یافتن پاسخ برای آن باشید. سوالاتی از قبیل اینکه از عملکرد خود در طول هفته رضایت داشتید؟ به چه میزان نسبت به هفته‌ی قبل پیشرفت داشتید؟ چه برنامه هایی عقب افتادند؟ حتما برای انجام در اولویت قرار دهید. حالا با توجه به مرور کارهای انجام شده هفته، قبل اقدامات مهم هفته‌ی بعد را لیست کنید.‌

ارزیابی ماهیانه

پایشی مهم‌تر از ارزیابی هفتگی، پایش ماهیانه است. تا به این مرحله چقدر پیشرفت داشتید؟ چه اقداماتی را انجام دادید؟ مرورهای شما به درستی انجام شده؟ نسبت به اوایل ماه درصد تست‌هایی که در زمان مرور زدید ارتقا پیدا کرده است؟ چه اقداماتی قصد دارید انجام دهید که ماه بعد پیشرفت بهتری داشته باشید.

خرید دفتر برنامه ریزی

خرید دفتر برنامه ریزی

هر کدام از ما با وجود مشغله‌های زیادی که داریم ممکن است خیلی از اقدامات مهم و ضروری را فراموش کنیم که انجام دهیم. یا حتی با مرور مداوم آن‌ها در ذهن خودمان، تمرکزمان را برای انجام اقدامات مهم تر از دست خواهیم داد. یادداشت کردن آن‌ها به صورت منظم کمک می‌کند تا با تمرکز بیشتری اقدامات خود را انجام دهیم و مسیر دستیابی به اهداف برای ما روشن تر شود.

دفترهای برنامه ریزی به شکل‌های مختلف و با ابعاد متفاوتی به بازار ارائه می‌شوند و به ما کمک می‌کند تا اولویت بندی و برنامه ریزی انجام کارها را به نحو احسن انجام دهیم و پله به پله به اهداف خود نزدیک شویم.

در پایان

در این مقاله شما را با پلنر تحصیلی آشنا کردیم. دفترهای برنامه ریزی فقط مختص افراد محصل نیست. اگر شاغل هستید یا حتی خانم خانه داری هستید که فکر می‌کنید نمی‌توانید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از این محصول استفاده کنید. اردیبهشت بوک در خدمت شما است تا با توجه به موقعیت و جایگاهی که دارید شما را برای دفتر برنامه ریزی مخصوص خود راهنمایی کند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا