اردی نوشتی هاچهره ها

مرتضی ممیز؛ تصویرگر خاطرات

مرتضی ممیز؛ تصویرگر خاطرات

خلق یک شاهکار برای او کار ساده‌ای به نظر می‌رسید، به راحتی در دست گرفتن قلم و تفکری بدیع و جریان‌ساز که نوع نگاه بی‌نظیرش به مسائل را به زیباترین شکل ممکن بر روی کاغذ پیاده می‌کرد؛ او مرتضی ممیز، استاد و هنرمندی است که نام پدر گرافیک معاصر ایران را به دوش می‌کشد.

مرتضی ممیز؛ تصویرگر خاطرات

مرتضی ممیز (۱۳۱۵- ۱۳۸۴)؛ طراح گرافیک، استاد دانشگاه و تصویرگر ایرانی بود. خالق شکوه ماندگار آثار بی‌همتایی که برای همیشه در یاد و خاطره هنر ایران باقی‌ مانده است.

ذهن خلاق ممیز در ابتدا با تحصیل رشته نقاشی در دانشکده هنرهای زیبا و سپس کسب مدرک در کشور فرانسه پرورش یافت. آشنایی با احمد شاملو و کار در نشریه کتاب هفته شروع نبوغ بی‌مانند ممیز به عنوان گرافیستی مولف و تاثیرگذار بود.

مرتضی ممیز؛ تصویرگر خاطرات

 

تلاش‌ها و ممارست ممیز در بنیان‌گذاری انجمن صنفی و تدریس رشته گرافیک در دانشکده هنرهای زیبا از دستاوردهای بزرگ اوست، تحولی که هنر و هنرمندان بعد از او را در مسیر موفقیت‌های بزرگی قرار داد.

 

 

مرتضی ممیز؛ تصویرگر خاطراتاز ماندگارترین آثار مرتضی ممیز، خلق نماد ارگان‌ها و شرکت‌های ایرانی همچون نماد موزه رضا عباسی، سایپا، شهرداری تهران، آرم استاندارد، آرم آتش‌نشانی، نشان سازمان چای و بسیاری از نشان‌های دیگر در زمینه‌های مختلف است.

ممیز مدیر هنری و گرافیك بسیاری از نشریات ادبی و فرهنگی معتبر ایران بوده است، مسئولیت‌هایی که نحوه و سبک کاری ممیز را در جامعه معرفی و تثبیت کرد و در تبدیل نهال نوپای گرافیك معاصر به درختی نیرومند موثر بوده است.

 

 

«حرف‌های تجربه»، نشر کتاب آبان؛ کتابی که شامل معرفی “مرتضی ممیز” و کارنامه فرهنگی اوست و پس از آن ۴۱ مقاله وی که طی سال های ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۲ به نگارش در آمده است معرفی می‌شود.

«همه تصویر سازی‌های مرتضی ممیز»، نشر مشکی؛ مجموعه آثار گردآوری شده ممیز

مرتضی ممیز؛ مجموعه آثار

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا