متفرقه

آگاتا کریستی، برترین نویسنده داستان های کارآگاهی!

آگاتا کریستی یک رمان‌نویس پلیسی و نمایشنامه‌نویس انگلیسی بود. او اولین رمان خود را با نام «رابطه اسرارآمیز در استایلز» در سال 1920 منتشر کرد. این نویسنده، با معماهایی مانند: قتل در معاونت، شرکای جنایت و سرو غمگین، به یکی از مشهورترین نویسندگان تاریخ تبدیل شد. او میلیاردها نسخه از آثارش را فروخت.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • بیوگرافی آگاتا کریستی
  • زندگی شخصی کریستی
  • شخصیت های معروف و محبوب کریستی
  • کارنامه درخشان آگاتا کریستی
  • پایان زندگی ملکه جنایت

بیوگرافی آگاتا کریستی

کریستی با نام آگاتا مری کلاریسا میلر، در 15 سپتامبر 1890 در شهر تورکی، واقع در جنوب غربی انگلستان متولد شد. او دارای سه خواهر و برادر بود که خود او نیز کوچک ترین عضو از خانواده بود. کریستی در خانه توسط مادر خود نیز آموزش دید و به نوشتن علافه‌مند شد. در واقع از سوی به دنیای نویسندگی سوق داده شد. کریستی در همان کودکی، از بازی های فانتزی و خلق شخصیت ها لذت می برد. همچنین او در سن ۱۶ سالگی برای مدتی به پاریس نقل مکان کرد تا آواز و پیانو را فرا گیرد.

 

زندگی شخصی کریستی

سرانجام کریستی در سال 1914، با سرهنگ آرچیبالد کریستی، خلبان سپاه پرواز سلطنتی، ازدواج کرد و در طول جنگ جهانی اول نیز زمان خود را وقف پرستاری کرد. بعد از آن کریستی، اولین کتاب خود را با نام 《رویداد مرموز در استایلز》 در سال 1920 منتشر کرد. داستان این کتاب در مورد قتل یک وارث ثروتمند بود. در همان زمان بود که او یکی از مشهور ترین شخصیت های داستان خود را خلق کرد و خوانندگان را با کارآگاه بلژیکی یعنی هرکول پوآرو آشنا کرد. سپس در سال 1926، کریستی ‌کتاب دیگر خود را یعنی، 《قتل راجر آکروید》 را منتشر کرد. موفقیتی که پس از انتشار این کتاب به دست آورد باعث شد که بعداً این کتاب، به عنوان یک ژانر کلاسیک و یکی از محبوب‌ترین آثار این نویسنده در تمام دوران شناخته شود.

در همان سال بود که زندگی کریستی دستخوش تغییراتی شد. او مادر خود را از دست داد و در همان زمان شوهر او نیز فاش کرد که با زن دیگری رابطه دارد. کریستی که از برملا شدن این حقیقت آسیب روحی سختی دیده بود، ناگهان ناپدید شد. سپس مقامات چند روز بعد او را در هتلی در هاروگیت که به نام معشوقه شوهرش ثبت شده بود، پیدا کردند. کریستی با گذشت زمان بهبود یافت. در نهایت او و آرچیبالد در سال 1928 از یکدیگر طلاق گرفتند. سپس آگاتا در سال 1930، با باستان‌شناس معروفی به نام مکس مالوان ازدواج کرد. کریستی همراه با همسر جدیدش نیز به سفر های بسیاری رفت. از همین رو، خاطرات خود را از این سفر در سال 1946 در قالب کتابی به نام 《بیا، به من بگو چگونه زندگی می‌کنی》منتشر کرد.

 

شخصیت های معروف و محبوب کریستی

او یک سال بعد از ازدواج خود، داستان کارگاهی جدید خودش را به نام 《قتل در خانه کشیش》 را منتشر کرد. سپس این داستان به یک کلاسیک معروف دیگری تبدیل شد و همگان را با خانم جین مارپل زن مسن تنهایی که برای سرگرمی خود به حل مسائل جنایی می پردازد، آشنا کرد. در واقع پوآرو و مارپل معروف ترین کارآگاهان کریستی هستند. این دو در ده ها رمان و داستان کوتاه حضور دارند. پوآرو بیشترین حضور را در آثار کریستی در عناوینی داشت. که شامل:《اکروید》،《راز قطار آبی》(1928) و 《مرگ در ابرها》 در سال(1935) می‌شد.

همچنین خانم مارپل در کتاب‌هایی مانند: 《انگشت متحرک》(1942) و 《جیب پر از چاودار》(1953) به نمایش درآمده است. این شخصیت ها را بازیگرانی چون آنجلا لنزبری، هلن هیز و جرالدین مک ایوان روی صحنه نمایش بازی کرده‌اند. از دیگر شخصیت های برجسته کریستی می توان به تاپنس و تامی برسفورد، کلنل ریس، پارکر پاین و آریادنه الیور نیز اشاره کرد.

 

کارنامه درخشان آگاتا‌کریستی

کریستی، رمان‌های عاشقانه‌ای مانند «پرتره ناتمام» (1934) و «یک دختر یک دختر» (1952) را با نام مری وست‌ماکوت در کارنامه دارد اما موفقیت و شهرت کریستی در آثار جنایی او به دست آمده است. کریستی به‌عنوان نویسنده داستان‌های کارآگاهی، عناوینی مانند «ملکه جنایت» و «ملکه» را برای خود به ارمغان آورده است. همچنین کریستی را می‌توان ملکه همه ژانرهای انتشارات نیز دانست، زیرا او یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان در طول تاریخ است و آثار ترکیبی او بیش از 2 میلیارد نسخه در سراسر جهان فروخته است.

کریستی یک نمایشنامه نویس مشهور هم نیز بود با آثاری مانند:《توخالی》در سال (1951) و《حکم》در سال (1958). همچنین نمایشنامه تله موش به نویسندگی او، در سال 1952 در تئاتر Ambassador اکران شد و با بیش از 8800 نمایش در طول 21 سال رکورد طولانی ترین نمایش در یک تئاتر لندن را در اختیار دارد. علاوه بر این، چندین اثر کریستی به فیلم‌هایی محبوب هم تبدیل شده‌اند. از جمل《قتل در قطار سریع‌السیر شرق》(1974) و《مرگ در نیل》 (1978).

 

پایان زندگی ملکه جنایت

آخرین حضور عمومی کریستی در سال 1974، برای افتتاحیه نسخه نمایشی 《قتل در قطار سریع‌السیر شرق》 بود. سپس کریستی در 12 ژانویه 1976 درگذشت. آگاتا کریستی، حدود 75 رمان، از جمله 66 رمان پلیسی و 14 مجموعه داستان کوتاه نوشت. کریستی مشهورترین نویسنده معمایی جهان و یکی از پرفروش ترین رمان نویسان تمام دوران است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا